Vermogensmeters worden steeds betaalbaarder, terwijl steeds meer recreanten het nut van trainen met wattages inzien. Die combinatie zorgt voor een ruime keuze aan toestellen, waarvan deze FSA PowerBox Carbon een mooie is.

Deze lichte PowerBox Carbon (1.249 euro - 750 gram incl. 50/34-kettingbladen) maakt gebruik van de reeds beproefde en bewezen Power2Max-technologie, waardoor je al meteen weet dat je met een betrouwbaar product te maken hebt. Er is trouwens een veel goedkopere aluminium versie van 649 euro verkrijgbaar.

FSA werkt voor deze crankset met het BB386Evo-systeem met een 30 mm dikke as. De kans is dus groot dat je een nieuw bottom bracket moet kopen, maar het voordeel is wel dat dit systeem op zowat elke fiets past. Bij de montage moet je gewoon even opletten dat je de linkercrank niet te hard aanspant, want dan draait het niet meer soepel. Gewoon nauwkeurig de handleiding volgen en je zit goed.

We monteerden de PowerBox op onze Roubaix-fiets en dokkerden over de kasseien zonder dat er vreemde cijfertjes op het scherm verschenen. Alles bleef mooi werken zoals het hoorde. Als er een betere materiaaltest bestaat dan een vijftigtal kilometer over de ruwste kasseien te dokkeren, dan horen we het graag. Deze FSA-meter doorstond die test zonder verpinken.

Wel vreemd dat het toestel na een zestal ritten al aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Dat is een simpele knoopcel die je makkelijk zelf kan vervangen, maar die zou normaal tot 400 uur moeten meegaan. Waarschijnlijk hebben we dus geen al te schitterend batterijtje gekregen.

Een tweede, groter minpunt is het betalen voor extra's. De hardware biedt de mogelijkheid om naast ANT+ ook bluetooth te gebruiken voor gegevensoverdracht, om links en rechts afzonderlijk te meten (al gebeurt dat slechts via een berekening), om je koppel (torque) weer te geven en om je soepelheid in je pedaalbeweging te tonen, maar voor elk van deze zaken moet je na een software-upgrade 50 euro betalen. Wil je ze alle vier, dan ben je dus 200 euro extra kwijt. Wij hadden die 'extra's' niet meteen nodig, dus lieten we het maar zo.

CONCLUSIE

Ondanks die minpuntjes blijven we tevreden met dit meettoestel en zijn mooie verpakking. De cranks en kettingbladen zijn van uitstekende kwaliteit, het gewicht is meer dan in orde en de meting is bij vergelijking met andere meters even nauwkeurig. FSA spreekt van een foutenmarge van twee procent, en dat is uitstekend. Kalibreren moet je niet handmatig doen - gewoon even je pedalen stilhouden en het gebeurt automatisch. Voor de combinatie van wattagemeting en carbon cranks is de prijs aantrekkelijk. Voeg daar de betrouwbaarheid van het Power2Max-systeem en de duurzaamheid van de FSA-cranks aan toe en je hebt een uitstekend product.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!