Trek had met de Émonda ALR al een van de beste aluminium racefietsen, maar het Amerikaanse merk bleef niet op zijn lauweren rusten. De nieuwe versie is er voor velg- en schijfremmen en "streeft naar lichtgewicht perfectie in aluminium".

Elk model in de vernieuwde lijn heeft een frame van 'hydroformed Alpha Aluminium' dat volgens Trek de knappe look en rijkwaliteit van veel duurdere carbon modellen naar de kroon steekt. Zoals de carbon Émonda's is ook deze ALR gebouwd met als doel om de lichtste in zijn klasse te zijn. De nieuwkomer is verkrijgbaar in velg- en schijfremversie en weegt dan respectievelijk 1112 en 1131 gram in maat 56. De vorige ALR stond al bekend als een van de best mogelijke aluminium fietsen en is in deze nieuwe versie nog meer geschikt voor een ruim publiek, van beginnende wedstrijdrijders, tot clubrenners, granfondoliefhebbers en enthousiaste beginners die een kwaliteitsfiets willen waar ze niet zullen uitgroeien naarmate ze beter gaan rijden.

Het frame van Treks Alpha Aluminium uit de 300 Series-toplijn heeft een getaperde balhoofdbuis (met een dikkere maat onderaan voor meer stijfheid) en interne bekabeling. De buizen zijn gevormd door 'hydroforming', een proces waarbij vloeistof wordt geïnjecteerd in een cilindervormige buis om die maximaal uit te rekken, om de buizen in complexe vormen te krijgen, zodat het gewicht zo laag mogelijk is, de rijkwaliteit verbetert én je het uitzicht krijgt van een carbon frame. Door die buizen zo te vormen, konden de ingenieurs de benodigde oppervlakken om te lassen verkleinen, een proces dat ze Invisible Weld Technology noemen. De sterkte van het kader werd erdoor vergroot en het gewicht verlaagd.

Alle modellen worden standaard geleverd met 25 mm banden, een volledige carbon vork en een complete groep van Shimano Tiagra of 105. De Émonda ALR 5 en Émonda ALR 5 Disc zijn verkrijgbaar in een oogstrelend kleurschema dat Purple Flip heet, waarbij de kleur telkens anders is naargelang de lichtinval.

De Émonda ALR 5 Disc Women's biedt dezelfde prestaties, maar met contactpunten die aangepast zijn aan de vrouw. Alle ALR's hebben een H2-geometrie die niet te agressief is.

De Émonda ALR is beschikbaar in vijf complete uitvoeringen en twee framesets, maar het is nog even wachten op de prijzen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!