Een vermogensmeter waarvan de prijzen starten aan 300 euro maakt het principe van gerichter trainen in één klap een pak bereikbaarder. Watteam voerde voor de derde generatie van zijn Powerbeat een aantal handige veranderingen door. We geven meteen onze testindrukken van de bestaande versie mee.

Watteam biedt met de Powerbeat een van de goedkoopste vermogensmeters aan en daarbij hoef je geen toegevingen te doen, want met de accuraatheid zit het goed en je krijgt links-rechtsmeting. Met de derde generatie van de Powerbeat is het nog interessanter geworden, want hoewel de prijs gelijk blijft, is de duurzaamheid en installatiegemak verbeterd. Je moet nog altijd de sensor vastlijmen aan je (aluminium) crank - voor meer info verwijzen we je naar ons testverslag van de vorige Powerbeat hieronder - maar dat proces is vereenvoudigd en de app die je erbij helpt, staat je nog beter bij.

De pods zijn iets groter, maar duurzamer en ze sluiten nauwer aan bij de crank, terwijl het kabeltje naar de sensor iets korter is en moeilijker kan los raken. Bovendien kan je de Powerbeat nu in een pakket aankopen voor twee fietsen, waarbij je de pods eenvoudig kan wisselen tussen beide fietsen, waarop uiteraard sensoren op de cranks moeten zijn gelijmd. Je krijgt dummy pods meegeleverd, die je kunt gebruiken op de fiets waarop je de vermogensmeter op dat moment niet gebruikt.

Prijzen zijn als volgt: Powerbeat Single G3 (meting aan één kant) 299,99 euro, Dual (beide kanten) 419,99 euro, 2x2 (voor 2 fietsen) 599,99 euro.

Hieronder lees je ons eerdere testverslag van de Watteam Powerbeat Dual:
KNUTSEL JE VERMOGENSMETER BIJEEN

De laatste jaren zijn er heel wat interessante vermogensmeters op de markt gekomen én zijn de prijzen pakken betaalbaarder geworden. Daardoor wordt het aantrekkelijk om zelfs als recreant je te verdiepen in de wondere wereld van wattages.

AAN DE SLAG

Die relatief lage kostprijs bij de Powerbeat is deels te wijten aan het feit dat je de sensoren zelf moet lijmen op je crankstel. Die wetenschap zal al een deel van de potentiële klanten afschrikken, maar wij merkten dat het even simpel is als een recept of Ikea-handleiding volgen: gewoon doen wat gevraagd wordt in de handleiding en in de instructiefilmpjes op de app en je zit goed. Alles wat je nodig hebt, zit in het pakket. Wel opletten: de Powerbeat werkt enkel met de holle aluminium crankarmen die officieel worden ondersteund (een aantal Shimano's, Campa Potenza en Hollowgram). Na de droogtijd van 24 uur heb je dan wel een vermogensmeter die links en rechts meet, dus niet eentje die de meting van één kant gewoon verdubbelt.

Het kalibreren was even simpel als de installatie, maar was wel nogal grappig: we moesten twee plastic kruiken vullen met water en die dienden dan als kalibratiegewicht. Daarna konden we onze fietscomputer koppelen en vertrekken. Vergeet wel niet om elke dag een nulkalibratie te doen, want anders meet hij niet of fout. Die nulmeting doe je via de app of via je fietscomputer, als die dat toelaat. Bij onze Sigma Rox 11 ging dat vlot.

Tijdens onze lange test konden we de Powerbeat niet betrappen op vreemde metingen. Hij bleef consequent en de metingen lagen in lijn met andere vermogensmeters en onze rollentrainer. Betrouwbaarheid is van hoofdbelang bij een vermogensmeter en daarmee zit het dus goed. De batterijen zijn oplaadbaar en gaan zo'n 60 uur mee.

CONCLUSIE

Of je comfortabel bent met de zelf uit te voeren installatie hangt enkel van jezelf af, maar wij vonden het allemaal voor de hand liggend. Voor een betaalbare prijs heb je dan een betrouwbaar meettoestel dat zowel via ANT+ als Bluetooth Smart te koppelen is en zowel links als rechts meet. Door het korte kabeltje dat van de sensor langs je crank naar de zendeenheid loopt, ziet de Powerbeat er minder gelikt uit dan duurdere opties, maar ook dat is eigen voorkeur. Je kunt mooiere en eenvoudigere (bv. zonder noodzaak voor dagelijkse nulmeting) opties vinden, maar dan betaal je meteen een stuk meer. En zeg nu zelf, wie houdt er niet van wat knutselen?

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!