Op de Eurobike-beurs in Friedrichshafen wisten we op de Wilier-stand niet waar eerst te kijken. De nieuwe Cento10Pro in Ramato-kleur stal de show, maar de nieuwe mountainbikes sprongen er ook uit, met daarnaast de nieuwe TT-fiets, gravelbike, e-bike onder de 10 kilo, ...

Wilier vernieuwde voor seizoen 2019 de Cento10Pro, die voorheen Cento10Air heette, en gebruikte een nog beter uitgekiende carbonsamenstelling. Daardoor is de torsiestijfheid verbeterd en is de fiets volgens Wilier 6 procent reactiever - en we vonden de Air al niet bepaald een trage jongen, dus dat belooft. De fiets is verkrijgbaar in velg- of schijfremversie, waarbij die laatste banden tot 30 mm breed toelaat. Alle kabels kunnen helemaal intern lopen, met dank aan een gebruiksvriendelijke kabelgeleiding in het frame en de Alabarda-cockpit of Stemma+Barra-combinatie die de kabels door stuur(pen) laten lopen. De Cento10Pro is er in zwart/rood, geel/zwart, rood-wit of in de prachtige, koperachtige Ramato-kleur van weleer, een verfproces dat met de hand in Italië moet gebeuren.

De Italiaanse fabrikant stapte onlangs mee in het e-road-verhaal met de Cento1 Hybrid en stelde op Eurobike in Friedrichshafen een prototype-uitvoering voor van slechts 9,8 kilo. Daarmee zou het voor de beoogde gebruikers een pak interessanter worden om een racefiets met elektrische ondersteuning te overwegen, want het gewicht blijft op dat vlak nog een hinderpaal.

De Turbine is de nieuwe tijdrit-/triatlonfiets en gaat voor schijfremmen, wat handig is in combinatie met de carbon velgen die elke triatleet gebruikt. De aerodynamische nadelen worden onder andere opgelost doordat de ontwerpers de voorvork wijder kunnen maken. Het stuur is inklapbaar, zodat triatleten die vaak moeten reizen hun fiets eenvoudig kunnen inpakken.

Nieuw in het gravelgamma, dat tot nu bestond uit staal en alu, is de carbon Jena. Dankzij het lichte frame kun je er snelle gravelwedstrijden mee rijden, maar dankzij de bevestigingspunten kun je overal tassen en rekjes monteren om op avontuur te trekken. Met 28" wielen mogen de banden tot 46 mm breed zijn, met 650b-wielen loopt dat op tot 50 mm. Dat maakt van deze Wilier Jena een alleskunner.

CROSSCOUNTRY OP ZIJN ITALIAANS

Wilier 110FX

Wilier investeert de laatste tijd stevig in zijn mountainbikegamma en de twee crosscountrymodellen in het topgamma zijn weer helemaal mee met de jongste trends. De 110X-hardtail en 110FX-fully pronken met een nieuwe geometrie, lager gewicht en Boost-naafbreedte. De 110X weegt 1070 gram in maat M, de 110FX 1690 gram, en dat kostbare 60TON-carbon wordt beschermd van een stuurimpact door een speciale headset van FSA, de Head Lock, die de draaicirkel van het stuur beperkt tot 150°. De voorderailleursteun is afneembaar, zodat je kan kiezen of je een dubbel of 1X wil. Het sportieve kleurdesign deed ons al meteen zin krijgen om door de bossen te vlammen.

Bekijk hier de Cento10Pro Disc van Sylvain Chavanel, in de prachtige Ramato-kleur en met prototype FFWD-wielen:

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!