Wie een fiets met klavertjes in zijn garage wil, moet vaak wat dieper in de buidel tasten, maar er zitten gelukkig ook meer betaalbare modellen in het gamma. De vraag is dan altijd hoezeer je inboet aan kwaliteit ten opzichte van de topmodellen, maar de Colnago C-RS bleek op dat punt een aangename verrassing.

De C-RS is de instapper in het carbongamma van Colnago. Jaren terug hebben we een van de voorgangers getest, maar die kon ons niet meteen bekoren. Deze keer heeft men de prijsbewuste koper wél serieus genomen en herken je vlot enkele kenmerken van de duurdere modellen. Net als de V2-r heeft hij een interne zadelpenklem die lichtjes opwipt vanuit de bovenbuis, terwijl het dikke bracket en de voorvork met rechte poten gemeengoed zijn bij Colnago.

Het houterige rijgevoel dat je bij sommige instapmodellen ervaart, is hier allerminst aanwezig. Hij bezit daarentegen een uiterst evenwichtige mix van snelheid en comfort. De balans tussen die twee kwaliteiten lijkt perfect afgewogen. Enerzijds verlopen versnellingen vanuit het zadel of staand op de pedalen heel 'direct' en strak, anderzijds reageert deze C-RS erg ingetogen wanneer je over putten en bulten knalt. Het sturen verloopt nauwkeurig zonder nerveus te zijn, zodat dit model een brede waaier aan fietsers kan aanspreken.

KASSEIBESTENDIG

De interne zadelpenklem knelt een slanke 27,2 millimeter brede zadelpen vast. Wat je ook probeert, zakken doet het niet tijdens het rijden. Dat spreekt in het voordeel van de precisie waarmee deze fiets gemaakt is. Eenmaal afstellen, correct aandraaien en je kan de ruwste kasseien aan.

Dat is exact wat we getest hebben. Doordat de C-RS brede banden toelaat, hebben we met deze fiets de 170 kilometer van de Paris-Roubaix Challenge afgewerkt. Daar bewees hij uit welk hout hij gesneden is. Zonder speciale snufjes met dempers of elastomeren was het een van de beste fietsen die we ooit op dit type parcours hebben losgelaten. Hij stuitert niet weg, behoudt zelfs op de gekste passages zijn beheersing en is ook snel op het asfalt. Tijdens andere ritten stond hij ook op hellingen of tijdens een sprint zijn mannetje. Dat tekent meteen zijn allround karakter.

Natuurlijk dragen ook de carbon Vision-wielen bij aan het algemene karakter van de fiets. De optie voor de Vision Metron FFSL impliceert een meerprijs van 1899 euro ten opzichte van de standaard Khamsin-wielen. Daarmee koop je een upgrade die niet alleen het rijkarakter van de fiets verbetert, maar ook de uitstraling. Uiteraard plaatsten we ook normale, aluminium wielen in ons testmodel om het verschil te voelen. Gelukkig bleven de voornaamste kwaliteiten bewaard. De hoge Visions verhoogden het stijfheidsgevoel wel, maar het verschil was niet van dien aard dat we ons met goedkopere modellen op een andere fiets waanden ? opnieuw iets dat in het voordeel van de framekwaliteiten spreekt.

ITALIAANS VAN KOP TOT TEEN

De rest van de montage is eveneens Italiaans. Het is verfrissend om een fiets eens standaard uitgerust te zien met Campagnolo Potenza. De aluminium 11-speedgroep presteert op alle vlakken meer dan behoorlijk en functioneert zoals we het van Campa gewoon zijn: accuraat, met duidelijke feedback van de onderdelen (zonder dat het stoort) en zonder onaangename verrassingen. Wat ons betreft, mag de populariteit van deze groep gerust wat verhogen.

De rest van de afmontage bestaat vooral uit standaard aluminium onderdelen van FSA, zoals het Gossamer-crankstel, de cockpit en zadelpen. Vervang je die laatste door een comfortabel carbon exemplaar, dan maak je de fiets ongetwijfeld nog een pak vergevingsgezinder aan de achterkant - zeker omdat de interne zadelpenklem ervoor zorgt dat er meer centimeters zadelpen uit het frame steken.

CONCLUSIE

De C-RS is een fiets die op elk terrein uit de voeten kan. Snelheid en comfort gaan hand in hand, en toch heb je niet het gevoel dat er compromissen zijn gesloten. Qua kennismaking met Colnago kan deze 'instapper' wel tellen. Prijs-kwaliteit is een criterium dat je bij dit soort merken niet vaak moet bovenhalen, maar deze keer durven we concluderen dat Colnago er met dit model goed op scoort. Kortom: een instapmodel dat geen afknapper is, maar de droom intact houdt.

SPECIFICATIES

Frame/voorvork: Carbon monocoque
Groep: Campagnolo Potenza
Crankset: FSA Gossamer Pro
Wielen: Campagnolo Khamsin (optioneel: Vision Metron 55SL)
Banden: Vittoria Rubino Pro G+ (optioneel: Challenge Strada)
Stuur: FSA Vero Compact
Stuurpen: FSA OS-168
Zadelpen: FSA Gossamer
Zadel: Prologo Kappa 3
Maten: 42s, 45s, 48s, 50s, 52s, 54s, 56s, 58s
Prijs: 2.849 euro
Gewicht: 7,7 kg (met Vision Metron, excl. pedalen)

Deze test verscheen origineel in het meinummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en krijg een gratis fietscadeau!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer met gratis extra Tourgids ligt nu in de winkel, met daarin aanvaller Thomas De Gendt die de bollentrui wil, Dylan Groenewegen die wil sprinten naar het geel, analyses van elke Touretappe en verkenningen van de kasseirit en de spektakelrit naar La Rosière, de 'Rondetafel' met José De Cauwer en Kevin De Weert die de Tour volledig fileren, de vele Colombiaanse Tourtalenten, ... De koers is natuurlijk meer dan de Tour, dus blikken we met Eddy Planckaert vooruit naar de BinckBank Tour, naar de Giro Rosa met Annemiek van Vleuten, ging Erwin Vervecken Fietsen Met Julien Vermote, praat Otto-Jan Ham over zijn fietspassie, ... De actieve fietsfanaat kan uitkijken naar de test van 11 zomershirts, een blik op de nieuwe BMC-modellen, een verslag van de Retro Ronde, tips om zelf te profiteren van de marginal gains van Team Sky, Do's & Don'ts over het gevaar van teken en zadelklachten bij droge hitte, en veel meer!