BMC lanceerde tijdens de jongste voorstelling van de nieuwe modellen niet één maar drie Alpenchallenge AMP elektrische fietsen. Eentje richt zich op lichte offroad, één op de weg en één op stadsgebruik, maar allemaal hebben ze een Shimano-motor, recht stuur en een batterij op een opmerkelijke plaats.

Basis voor de drie AMP's is een licht carbon chassis met aan de achterkant 10 millimeter demping dankzij de Micro Travel Technology die we kennen van de Teamelite-mountainbike. BMC vertrouwt op de Shimano Steps-motor, die vernuftig in het frame is ingewerkt en er niet gewoon op is geschroefd. Doordat de batterij op de staande buis zit, wordt ze tijdens het fietsen goed verborgen door de beweging van je benen. Zo valt het nog minder op dat je geniet van wat extra ondersteuning en volgens de ingenieurs is deze centrale locatie de beste plaats om de fiets om het extra gewicht kwijt te kunnen. Wie zuinig met de motor omgaat, kan de batterijduur erg lang rekken, zo ondervonden we zelf.

Zoals het een BMC betaamt, is de cockpit mooi geïntegreerd. De kabels lopen door de stuurpen van de ICS-cockpit. Net zoals bij de racefietsen moet de carbon D-vormige zadelpen zorgen voor extra comfort. Dankzij het frame van 1415 gram (maat M) en de carbon vork zou het totaalgewicht van de lichtste versies zo'n 15 kilo zijn volgens BMC.

De drie versies van de Alpenchallenge AMP zijn de Cross, City en Sport, telkens met kleuren en onderdelen die zijn aangepast aan het beoogde gebruik. Er zijn drie maten en telkens twee uitvoeringen: een meer betaalbare One (met Steps E6100-motor) en een exclusieve LTD (met Steps E8000).

Wij konden in Zwitserland op pad met de Alpenchallenge AMP City en Sport. Bij de City LTD was dat op een heuvelachtig parcours, waar we over 47 kilometer nog niet de helft van de streepjes van onze batterijduur eraf kregen. De Steps-motor reageerde zoals we dat gewoon zijn: niet te bruusk en met een aangename ondersteuning tot 25 km/u. Voor een elektrische stadsfiets voelde hij bovendien erg licht aan en dankzij het stijve frame durfden we ons met gemak in een afdaling gooien. Met het Brooks-zadel konden we het niet meteen vinden, maar voor de rest bleken de onderdelen zorgvuldig samengesteld voor dit gebruik.

Voor de AMP Sport LTD kregen we de Grosse Scheidegg (16 km aan 8%) voorgeschoteld. Op de steilste percentages vlogen we verrassend gemakkelijk omhoog en opnieuw kwamen we na 42 kilometer aan met een batterij die nog jus over had. Het afdalen op de smalle, bochtige weg was een plezier - iets wat niet zo evident is voor een e-bike. Dankzij de nieuwe Shimano Ultegra RX-derailleur met clutch-functie was correct schakelen nooit een probleem en bleef de ketting perfect op zijn plaats, ook op de ruwere passages.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!