De aluminium Fulcrum-wielen zijn een populaire keuze bij prijsbewuste racefietsers en met het nieuwe, modernere uiterlijk zal dat niet veranderen. De Fulcrum Racing 4, 5 en 6 kregen bovendien ook een meer diepgaande update. Er komt ook een speciale lijn voor e-mountainbikes.

Het eerste dat opvalt bij de nieuwe modellen is het modernere uiterlijk met een subtiel rood logo met de F, maar het grootste deel van het werk zit in een betere duurzaamheid. Nieuwe stappen in het naafontwerp en de spaakselectie zijn daar de belangrijkste oorzaak voor. De drie modellen hebben allemaal een velgbreedte van 17 mm, wat ideaal is voor moderne banden van 25 mm en breder, en zijn eveneens verkrijgbaar in een schijfremuitvoering. Alleen jammer dat ze niet tubeless-ready zijn.

De Racing 4 (389 euro) bewaart zijn halhoge velgprofiel van 35 millimeter, wat volgens Fulcrum een aerodynamisch voordeel oplevert zonder het gewicht (1725 g) of stuurgedrag te compromitteren. Naast het nieuwe uiterlijk zien we aan het achterwiel de hoge naafflens aan de aandrijfkant, en straight-pull spaken in combinatie met een specifieke zitting voor het uiteinde van de spaak, om de integriteit tussen spaak en naaf zo groot mogelijk te maken.

De Racing 5 (295 euro) is met zijn 1650 gram iets lichter en heeft een verschillende velghoogte voor- en achteraan (24,5/27,5 mm), wat zorgt voor een veelzijdige wielset. De lagere velg vooraan is ideaal bij veel zijwind, terwijl de hogere velg achteraan ietsje zwaarder is, maar daardoor ook beter is voor de krachtoverbrenging. De platte spaken met rechte kop (straight pull) zijn ook hier gelinkt aan een hoge naafflens (rechts achteraan).

De Racing 6 (237 euro - 1760 g), ten slotte, heeft dezelfde verschillende velghoogtes als de Racing 5, maar combineert die met traditionele spaken met een gebogen kop (J-bend).

De E-MTB-markt is uitgegroeid tot een segment op zichzelf en dat verdient volgens Fulcrum ook een aparte wielenlijn. De krachten die vrijkomen op de aandrijving en de wielen zijn anders en om de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de wielen te garanderen, is elk onderdeel van deze lijn specifiek ontworpen om grotere impacts te weerstaan - en dat in een stevig, maar toch niet te zwaar pakket. Zo zijn de spaakkoppen 13% sterker, de flenzen 5% stijver en de naafbody vier keer duurzamer.

Voor trail-e-mountainbikes is er de E-Metal 3 en 5 in de maten 29" en 27,5", en voor enduro de E-Fire 3 en 5 in 27,5".

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het maartnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met daarin Peter Sagan, Tiesj Benoot, Patrick Lefevere, Laurens ten Dam, Ruben Van Gucht op Monumentenjacht bij Andrei Tchmil, een vooruitblik op de vernieuwde AG Driedaagse Brugge-De Panne, een analyse van het vrouwenwielrennen door Lieselot Decroix, ... De actieve fietsliefhebber kan zich klaarstomen voor de Ronde van Vlaanderen Cyclo dankzij onze ultieme trainingsmaand, en kan zich verlekkeren aan een vergelijking tussen de goedkoopste en duurste Specialized, de regenjassentest, Sur Place in Zuid-Tirol, een test van de Cervélo C3, Do's & Don'ts over verantwoord afvallen en het nut van de foamrol, ... En er valt ook wat te winnen: je kan gratis mee op de cycling.be Marmotta-fietstrip naar Oostenrijk, of met Johan Museeuw het mooiste uit het Ronde-parcours verkennen, of je kan meedingen naar de prachtige Canyon Endurace!