BMC introduceert de Timemachine 01 Disc als de ultieme triatlonmachine die snelheid op de rechte lijn combineert met voorspelbare zijwindstabiliteit en maximale integratie van frame en onderdelen.

"De Timemachine 01 Disc zet een nieuwe standaard in aero-ontwerp neer", zegt Mart Otten, Senior Product Manager Road bij BMC Switzerland. "Deze fiets lost de noden van atleten op met een erg functioneel ontwerp en ditto technologie. Schijfremmen garanderen dat de renner maximale controle hebben op veeleisende parcours zonder de aerodynamica te compromitteren."

AEROVORMEN

SubA, het geïntegreerde aerodynamicasysteem volgens BMC, maximaliseert de aerodynamische efficiëntie door de blootstelling aan de wind zo klein mogelijk te houden. Dit concept werd voor deze fiets herbekeken en dat zie je aan de buizen met 3:1-verhouding met afgeplatte profielen, buisvormen die de stabiliteit niet in gevaar brengen bij zijwind, een voorvork met scharnierontwerp, een tot op de limiet afgeslankte frontale oppervlakte en maximale integratie.

De schijfremmen zijn bijvoorbeeld helemaal geïntegreerd om het gemak en de controle van de beste remmen niet in de weg te laten komen van aerodynamische efficiëntie. BMC ontwierp daarom aerodynamische afdekkappen rond de remklauwen. De steekassen en hydraulische remmen maken het eenvoudiger om de fiets terug te assembleren terwijl de remblokken altijd in de juiste positie staan. Wie vaak reist met een triatlonfiets weet dat dit anders weleens voor kopzorgen kan zorgen.

Voor een snelle fietstijd heb je niet alleen een aerofiets nodig, maar ook een veelzijdig en aerodynamisch positioneringssysteem. Het Position-to-Perform-systeem (P2P) laat triatleten hun ideale positie vinden. Die veelzijdigheid vind je bijvoorbeeld in de V-cockpit. Die V-vorm ontspringt aan de 'scharniervork' en helt wat voorwaarts, zodat je wat extra trillingsdemping en dus meer comfort krijgt. Datzelfde V-ontwerp is ideaal geschikt voor een hogere positie van de pads. Maar je kunt ook kiezen voor de Flat-Cockpit die is geschikt voor renners die een lage 'stack' willen. Het basisstuur van de Flat-Cockpit kan in twee positie worden gemonteerd: omhoog of naar beneden gericht. Zo kan iedereen een goede positie vinden naargelang zijn stijl en voorkeuren.

Achteraan kun je een box monteren voor extra opslagruimte en er zijn ook montagepunten voor een 'fuel box' op de bovenbuis, terwijl er twee posities zijn voor de bidonhouder. Gebruik je de Timemachine 01 Disc met de Flat-Cockpit en met de zadelpen in de achterste positie (er is namelijk ook een voorwaartse positie mogelijk), dan kun je hem gebruiken in UCI-tijdritten. Hij is enkel beschikbaar als frameset in een stealth basiskleur, maar je krijgt wel vijf stickersets, zodat je de kleur van de logo's kunt matchen met je outfit. Er zijn vier maten: Small / Medium-Short / Medium-Long / Large.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!