Wacht jij nog om over te schakelen op een single voorblad tot de sprongen in de cassette kleiner worden? Dan beantwoordt Rotor die vraag met een gloednieuwe 1x13-groep. Bovendien werkt die voor zowel race, gravel als MTB volgens hetzelfde principe en met dezelfde derailleur.

De Spaanse fabrikant, bekend van ovale kettingbladen, maakt een groep met single voorblad die een echt alternatief is voor een traditionele dubbele groep. Uitgaand van de premisse dat je bij een 2x11 maar 14 bruikbare versnellingen hebt - wegens overlappingen of een te gekruiste ketting - gingen de ingenieurs aan het werk. Volgens het hoofd van het team draait het er niet om dat 13 een tandje meer is dan Sram Eagle, maar dat 13 versnellingen ideaal is om in de zwaardere versnellingen zo lang mogelijk met een enkel tandje te verspringen, terwijl je bij de lichtere versnellingen de sprongen eveneens binnen de perken kan houden. Daardoor kunnen profmountainbikers bijvoorbeeld met een kleiner voorblad rijden, aangezien ze de zwaardere versnellingen aan de achterkant beter kunnen benutten dankzij de kleine sprongen. Bij een 12-speed Sram-cassette zijn net daar de sprongen iets te groot.

Rotor biedt vier cassettes aan, waarvan de drie zwaarste (10-36t, 10-39t, 10-46t) dienen voor race en de twee lichtste (10-46t en 10-52t) voor MTB. De ruimste cassette heeft dus een enorm bereik van 520%. Het kleinste kransje, de tien, hangt buiten de body, dankzij een speciale lockring. Die body is gemaakt volgens de Shimano-standaard, maar is toch niet helemaal hetzelfde. Om voldoende ruimte te hebben voor de 13 kransjes was een specifieke body nodig, die voorlopig enkel te vinden is op de eigen Rotor-naaf, maar de nieuwe standaard is wel open en dus voor elke fabrikant toegankelijk. Wil je jouw bestaande wielen niet weggooien, dan kan je de derailleur instellen voor 12-speed, zodat je met een 12-speed-cassette kan blijven rijden.

Rotor gebruikt dezelfde raceshifters als bij de bestaande Rotor Uno-groep en maakte ook MTB-shifters die werken met dezelfde hydraulische bediening. Het schakelen gaat gelijkaardig aan het DoubleTap-schakelen van Sram: goed doorduwen om op te schakelen, kort tikken om af te schakelen. Eén en dezelfde derailleur kan dienen voor gebruik op een racefiets, gravelbike, crosser en mountainbike. Die achterderailleur is trouwens nieuw en ziet er - op een mooie manier - industrieel uit. Het complete indexeermechanisme zit bij deze groep trouwens niet in de shifter, maar in de derailleur zelf. Zoals het hoort, heeft hij een clutch-functie, zodat de ketting niet kan klapperen. Mooi detail: de derailleur afregelen doe je eenvoudig met de hand dankzij een klein stelschroefje.

Je kan kiezen voor de typische Rotor Q-rings of voor een gewoon, rond voorblad. De groep werkt bovendien niet met een specifieke 13-speed-ketting, maar met een bestaande 12-speed-versie. Zelf gebruikt Rotor de ketting van KMC.

Op beschikbaarheid, prijzen en gewichten is het nog even wachten, maar er werd ons verzekerd dat deze groep op vlak van gewicht bij de top hoort. De mountainbikeversie met de 10-52-cassette zou zelfs lichter zijn dan een Sram Eagle XX1...

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer met gratis extra Tourgids ligt nu in de winkel, met daarin aanvaller Thomas De Gendt die de bollentrui wil, Dylan Groenewegen die wil sprinten naar het geel, analyses van elke Touretappe en verkenningen van de kasseirit en de spektakelrit naar La Rosière, de 'Rondetafel' met José De Cauwer en Kevin De Weert die de Tour volledig fileren, de vele Colombiaanse Tourtalenten, ... De koers is natuurlijk meer dan de Tour, dus blikken we met Eddy Planckaert vooruit naar de BinckBank Tour, naar de Giro Rosa met Annemiek van Vleuten, ging Erwin Vervecken Fietsen Met Julien Vermote, praat Otto-Jan Ham over zijn fietspassie, ... De actieve fietsfanaat kan uitkijken naar de test van 11 zomershirts, een blik op de nieuwe BMC-modellen, een verslag van de Retro Ronde, tips om zelf te profiteren van de marginal gains van Team Sky, Do's & Don'ts over het gevaar van teken en zadelklachten bij droge hitte, en veel meer!