Op de Eurobike-fietsbeurs in Friedrichshafen en in de Tour de France stelde Ridley de nieuwe generatie van zijn bekende aeroracer voor. De Noah Fast werd lichter, sneller en kreeg beter geïntegreerde onderdelen. Bovendien komt hij er met schijf- én velgremmen.

De Noah stond mee aan de wieg van de aerohype en renners als Robbie McEwen en André Greipel behaalden hun mooiste sprintsuccessen op een fiets uit deze serie. Voor de nieuwe Noah Fast begonnen de ingenieurs vanaf nul en met input van de profrenners van Lotto Soudal. Kernpunten zijn aan de ene kant de aerodynamica (uiteraard), fitting en moeiteloze montage. En aan de andere kant zijn de stijfheid en het gewicht verbeterd.

Aerodynamica

"Uitvoerig testen, zowel met CFD (Computational Fluid Dynamics) als in de windtunnel, vormde de eerste grote stap", vertelt ingenieur Toon Wils. "Daardoor waren alle onderdelen gebaseerd op één en hetzelfde aerodynamische profiel. Dit profiel gecombineerd met onze F-technologie en onderdelenintegratie leidde tot Ridleys 'benadering van de fiets als geheel'."

Integratie van onderdelen

Uiteraard is het voorste deel van de fiets belangrijk als je hem aerodynamisch wil maken. Daar aan de voorkant van de fiets smelt de balhoofdbuis mooi samen met de onderbuis en voorvork. Diezelfde balhoofdbuis past ook keurig bij het stuur. Strak en simpel. Het stuur zelf is een bijna naadloze integratie van stuur en stuurpen. Gebaseerd op dat ene aerodynamische profiel en nog altijd comfortabel, meldt Ridley. De zadelpenklem is in de binnenkant van het frame geïntegreerd. De zadelpen zelf is framespecifiek en past in datzelfde aerodynamische profiel. Ridley is er ook in geslaagd rem- en schakelkabels volledig te integreren. Vanuit de grepen door de stuur-/stuurpencombinatie langs de F-Steerer via de balhoofdbuis het frame in. Niet onnodig moeilijk. Geen kabels betekent geen kabelingangen en daardoor minder turbulentie. Simpel. Bijpassende spacers maken het af. Die zorgen ervoor dat het frame en het stuur zo strak mogelijk zijn uitgelijnd.

F-technologie

De F-Surface-technologie, al aanwezig op de vorige Noah, is nu op de hele fiets toegepast. Dit ontwerp met inkepingen wordt niet langer alleen toegepast op de onderbuis en zadelpen. De technologie wordt nu ook gebruikt voor de balhoofdbuis, de vorkpoten en zelfs de spacers. Deze gegoten inkeping, een beetje zoals een uitgerekt kuiltje van een golfbal, zorgt dat de hoofdluchtstroom langer langs het frame blijft lopen, waardoor er minder zog ontstaat en ook de weerstand kleiner wordt. Vooral bij verschillende aanstroomhoeken. F-Wings aan de onderkant van de voorvork zorgt ervoor dat er minder turbulentie wordt veroorzaakt door het draaien van de naaf. Ook het steekassensysteem (bij schijfremmen) en de afneembare grepen maken de luchtstroom strakker.

Fitting

De integratie van onderdelen leidt vaak tot verlies van flexibiliteit in de fitting, maar niet bij de Noah Fast, belooft Ridley. Met 5 mogelijke framematen, 6 stuurlengtes en spacers in diverse diktes maakt Ridley het voor iedereen mogelijk om op deze fiets te passen. In een perfecte houding en tot op 1 mm nauwkeurig.

Moeiteloze montage

Minder tijd kwijt aan onderhoud, meer tijd om te fietsen. Dat is wat we allemaal willen, toch? Deze Noah Fast voldoet aan die verwachting. De configuratie van de fiets is simpel en logisch. Eén complete, goed bereikbare kabel van greep tot derailleur of rem. Zowel mechanisch als elektronisch. Zowel voor remmen als schakelen. Je hebt geen koppelstukken om kabels te verbinden, geen kabelstoppers en geen speciale remklauwen nodig. Waarom is dat zo belangrijk? Een fietsenmaker is daardoor minder tijd aan een fiets kwijt. Een consument hoeft daardoor minder onderhoud uit te voeren. Alleen maar voordelen.

Stijfheid

Voor een maximale krachtoverdracht zijn de trapas en de balhoofdbuis stijver gemaakt. De slankere en lager staande achtervork zorgt op zijn beurt voor verticale flexibiliteit en daardoor meer comfort. Zonder compromissen.

Gewicht

Dankzij de 'benadering van de fiets als geheel' is Ridley erin geslaagd om deze Noah Fast Disc ongeveer 250 gram lichter te maken. Prijzen voor de frameset zijn 4.299 (Rim) en 4.499 euro (Disc), terwijl een complete fiets met Ultegra Di2 7.399 (Rim) of 7.899 euro (Disc) moet kosten.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer met gratis extra Tourgids ligt nu in de winkel, met daarin aanvaller Thomas De Gendt die de bollentrui wil, Dylan Groenewegen die wil sprinten naar het geel, analyses van elke Touretappe en verkenningen van de kasseirit en de spektakelrit naar La Rosière, de 'Rondetafel' met José De Cauwer en Kevin De Weert die de Tour volledig fileren, de vele Colombiaanse Tourtalenten, ... De koers is natuurlijk meer dan de Tour, dus blikken we met Eddy Planckaert vooruit naar de BinckBank Tour, naar de Giro Rosa met Annemiek van Vleuten, ging Erwin Vervecken Fietsen Met Julien Vermote, praat Otto-Jan Ham over zijn fietspassie, ... De actieve fietsfanaat kan uitkijken naar de test van 11 zomershirts, een blik op de nieuwe BMC-modellen, een verslag van de Retro Ronde, tips om zelf te profiteren van de marginal gains van Team Sky, Do's & Don'ts over het gevaar van teken en zadelklachten bij droge hitte, en veel meer!