De Trek Madone was al een van de snelste racefietsen, maar de nieuwe versie biedt meer van alles: meer verfijnd comfort dankzij aanpasbare IsoSpeed, de keuze tussen velg- en schijfremmen, een aerocockpit die aanpasbaar is, betere integratie, opvallende designs, ...

Trek heeft de nieuwste generatie gelanceerd van zijn aerodynamische racefiets, de Madone. De Madone kan beroepen op zijn vermogen om een balans te vinden tussen aerodynamica en rijkwaliteit en is nu vernieuwd met belangrijke technologieën die de kernvoordelen van de fiets nog meer versterken. Behalve splinternieuwe eigenschappen waarmee de Madone zich nog meer onderscheidt, heeft Trek de fiets interessant gemaakt voor een bredere groep mensen door hem aan te bieden met zowel velgremmen als schijfremmen.

De Madone heeft zich al bewezen als een van de snelste aeroracers, maar wat de Madone echt moet onderscheiden, is zijn combinatie van geavanceerde aerodynamica, gewichtsbesparingen en superieure rijkwaliteit. De vorige generaties aerofietsen kunnen hard en te stijf voelen, maar de Madone wil zich profileren als de ultieme racefiets met volledig aerodynamische snelheid die klaar is voor kasseien, beklimmingen en afdalingen.

Adjustable IsoSpeed op de bovenbuis

Het voordeel van IsoSpeed is niet alleen dat de weg er egaler mee aanvoelt, maar ook dat het de vermoeiende klappen vermindert, zodat je langer frisser blijft. De Adjustable IsoSpeed zat aanvankelijk op de zitbuis van Treks Domane-serie. De IsoSpeed op de bovenbuis van de Madone SLR is verstelbaar, zodat je de flexibiliteit af kunt stemmen op je rijstijl en ondergrond. De nieuwe Madone is tot wel 17% flexibeler dan zijn voorganger in zijn meest flexibele stand. De IsoSpeed op de bovenbuis dempt met een rebound die soepel en beheerst beweegt, waardoor je stabieler rijdt. De rebound op de nieuwe Madone SLR is 13% korter dan op de huidige Madone.

Nog een voordeel van deze nieuwe technologie is de mogelijkheid om voor elke framemaat precies de juiste verticale flexibiliteitswaarden te kiezen, omdat de zadelmast op de bovenbuis ongeveer even lang is. Welke maat fiets je ook hebt, je profiteert volgens Trek optimaal van de flexibiliteit van IsoSpeed.

Ongekende integratie

Elk element van de Madone is gericht op verregaande integratie om de prestaties te verhogen, waardoor de Madone volgens Trek de snelste en meest geavanceerde keuze op de weg is.

Geïntegreerde velg- of schijfremmen

De Madone SLR biedt de keus tussen schrijfremmen en direct mount-velgremmen. Beide remtechnologieën zijn volledig geïntegreerd in het totaalontwerp van het frame. De versie met velgremmen is lichter geworden dan bij het vorige model omdat ze in het frameontwerp gegoten zijn en de wind er niet bij kan. De befaamde Vector Wings keren niet meer terug in versie 6 van de Madone. De versie met schijfremmen levert betere remkracht zonder dat de fiets minder aerodynamisch wordt. De velgremversie biedt ruimte aan 25 mm banden, de schijfremversie aan 28 mm, maar dan is er nog meer dan voldoende ruimte tussen rubber en carbon.

Nieuw tweeledig aërostuur en stuurpen

De Madone SLR biedt rijders meer stuurpenopties, extra stuurmaten en +/- 5 graden stuurkanteling. Met deze nieuwe pasvorm vergroot Trek het spectrum van pasvormen voor racende mannen en vrouwen met een geïntegreerde aerocockpit.

Pasvorm en geometrie

De Madone SLR is ontwikkeld in samenwerking met de profwielerploegen Trek-Segafredo en Trek-Drops, uitgerust met een nieuwe H1.5-geometrie die de fietser in de optimale aerodynamische racehouding brengt. H1.5 is de gulden middenweg voor een brede groep wielrenners omdat het een balans vindt tussen een traditionele agressieve racegeometrie en een positie die meer sporters langer en prettiger kunnen volhouden. De Madone SL heeft de bewezen H2-geometrie.

Heren- en damesmodellen

Van de Madone SLR zijn er zowel heren- als damesmodellen. Ze hebben hetzelfde frameplatform. De damesspecifieke contactpunten zoals het zadel, de stuurbreedte en stuurpenlengte zijn zo afgestemd dat ze bij de meeste vrouwen passen. Op dit moment rijden de profwielerploegen Trek-Segafredo en Trek-Drops op de nieuwe Madone en hij is nu exclusief te koop bij Trek-dealers over de hele wereld. Je kunt de Madone persoonlijk maken via Treks fietsprogramma Project One, bijvoorbeeld met de exclusief voor Madone bedoelde kleurenschema's van ICON, zoals de Tourversie op de foto.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!