Canyon kwam onlangs op de proppen met de verrassende Grail, ontwikkeld voor ritten over onverharde paden of avontuurlijke fietsvakanties. Wij mochten het topmodel, de Grail CF SLX 8.0 Di2, al een vuurdoop geven. Snel werd duidelijk dat hij zich niet alleen met zijn uiterlijk weet te onderscheiden.

In de eerste oogopslag zie je overduidelijk en onmiskenbaar 'Canyon' in de Grail. Ondanks het feit dat een hele nieuwe fiets is, zie je er details van andere modellen in terug. Denk bijvoorbeeld aan de overgang tussen de verticale en bovenste framebuis, in combinatie met interne zadelpenklemming - een kwaliteit die ook de Ultimate en Endurace bezitten. Het hoekige buizenprofiel zien we eveneens terug bij andere modellen. De strakke overgang - of beter gezegd: integratie - tussen bovenbuis en stuurpen, zoals bij de Speedmax. In het assortiment van Canyon dicht de Grail het gat tussen de Inflite en Endurace.

FRAAI LIJNENSPEL
Het frame is beschikbaar in twee versies, met name de CF SL en CF SLX. De CF SLX heeft een complexere en hoogwaardigere carbonlay-up, waardoor hij lichter en uiteraard ook duurder is. Het framegewicht in maat M bedraagt 830 gram voor de CF SLX, en 1040 gram voor de CF SL. Onze Grail CF SLX 8.0 Di2-testfiets woog in totaal 8,25 kilogram. Gezien de dikke banden en de schijfremmen is dat een vrij laag gewicht voor dit type fiets. Vrijwel alle maten zijn voorzien van 28 inchwielen, behalve maat 2XS en XS, die 650B-wielen hebben. Dit om de rijeigenschappen en de zithouding voor de kleinste framematen identiek te houden. Anders zouden de verhoudingen voor de kleinste personen compleet zoek zijn. Kleur is uiteraard een kwestie van smaak, maar het aparte groen van onze testbike zag er in levende lijve zeer indrukwekkend uit. Op die manier wordt het eigenzinnige karakter van de Grail sterk benadrukt. Naast het groen zijn er nog drie andere opvallende, niet-alledaagse kleuren verkrijgbaar. De kabels zijn allemaal netjes in het frame verwerkt, waardoor het fraaie lijnenspel van de Grail erg clean blijft.

DUBBELDEKKER
De grootste eyecatcher van de Grail is het dubbele stuur, dat zeker hoofden zal doen draaien. De Hover Bar, zoals het stuur heet, is er eentje van het niveau 'hate it or love it'. Het bovenste stuur lijkt namelijk te zweven. Het stuur verenigt de strakke, snelle look van het frame met een zo comfortabel mogelijke zitpositie. Ondanks dat de stuurpen 13 centimeter lijkt, is hij in feite maar 7,5 centimeter in de bovenste handpositie. Tijdens de test voelde het ook alsof we een torenhoge spacer-stapel met een kort stuurpennetje hadden. Normaliter zou dat er niet uitzien, maar de Grail weet comfort, functionaliteit en snelle looks uitstekend te combineren. De zithouding is gewoonweg subliem en zorgt ervoor dat je de fiets goed onder controle kan houden op onverharde wegen.

COMFORT
Bij een normaal beugelstuur is het stuur in de beugels het minst stijf, en naast de stuurpen het stijfste. Maar in functioneel opzicht zou het in feite omgedraaid moeten zijn. Als je in de beugels gaat voor een sprint, wil je daar de stijfheid hebben. Als je je handen boven op het stuur legt en dus in comforthouding zit, wil je dan weer de meeste flexibiliteit en trillingsabsorptie. De Hover Bar maakt deze omgekeerde wereld wél mogelijk. Door het platte gedeelte in het bovenstuur biedt ze enorm veel flexibiliteit. In de beugels garandeert het onderste stuur een stijf geheel. Tegelijkertijd kunnen je duimen rusten op het onderstuur, wat resulteert in een veel forsere en aangenamere grip. Toch konden we vaststellen dat het stuur eigenlijk geen gewenning nodig had. Het comfort is in ieder geval een stuk groter dan bij een conventioneel koersstuur. Wij waren dan ook niet de enigen die vol lof waren tijdens de test. De Di2 Junction Box kan trouwens in het stuur achter de stuurdoppen geplaatst worden, zodat die droog en weg van het vuil blijft. Je Garmin kan door middel van een bijgeleverde houder netjes onder het stuur gemonteerd worden. Door het geïntegreerde spacersysteem kan de hoogte nog eens tot 2 centimeter aangepast worden, al gaat de strakke overgang tussen stuurpen en bovenbuis daarbij wel enigszins verloren. Het balhoofd heeft een stop, zodat de bovenbuis niet beschadigd wordt door het stuur bij een eventuele impact. Wel handig, want op de trails schuilt een ongeluk nu eenmaal in een klein hoekje?

GROOT BEREIK
De Grail CF SLX 8.0 is uitgerust met Shimano Ultergra Di2 Disc. Een logische keuze voor een fiets die bedoeld is om duurzaam te zijn en gemaakt is om veel kilometers te malen. Deze laatste nieuwe Ultegra Di2-groep werkt foutloos en behoeft qua prestaties eigenlijk geen verdere uitleg. Aan de voorzijde is dit compacte crankstel voorzien van 50/34-bladen, en aan de achterzijde van een 11/34-cassette. Hierdoor heb je een 1:1-ratio en dus een groot bereik om de steilste beklimmingen te overwinnen. De stijve wielen verdienen eveneens de nodige lof, want ze dragen bij aan de positieve stuureigenschappen. Stijve wielen kunnen op ruwer terrein allesbehalve aangenaam zijn, maar dankzij de comfortmaatregelen en - nog belangrijker - de 40 mm brede banden kan je je verheugen op een aangename rit, zeker als je de tijd neemt om je bandenspanning af te stemmen op het terrein waarop je je bevindt. De VCLS-zadelpen, die werkt als bladvering, doet het ook op de Grail uitmuntend. De pen neemt tevens de comfortboost voor zijn rekening, net zoals bij tal van andere modellen van het Duitse merk.

GUNSTIGE RIJEIGENSCHAPPEN
Bij de Grail is de wielbasis 4 centimeter langer gemaakt dan bij de Endurace om het gevoel van stabiliteit op onverharde wegen verder te vergroten. De zadelpen en het stuur bieden voldoende suspensie voor een aangename rit. Hierdoor misten we geen suspensie, zoals op veel concurrerende fietsen wel het geval is. Dit maakt dat de Grail uiterst licht aanvoelt en dat hij zich lekker snel op gang laat brengen. Tijdens onze lange testrit op met stenen bezaaide paden in Zuid-Frankrijk zorgde dat ervoor dat we niet van hot naar haar stuiterden en nog relatief fris van de fiets stapten. Het gevaar van zo veel comfort is dat een fiets 'lui' kan aanvoelen, maar dat is zeker niet het geval bij deze avontuurlijke racer. De balans tussen comfortmaatregelen en snelheid is bij de Grail mooi in verhouding, want het frame zelf is zeer stijf en reactief. Bochtenwerk gaat vlot en voelt tegelijkertijd stabiel aan. De stijve carbon velgen van Reynolds sluiten naadloos aan en dragen uiteraard bij aan de positieve rijervaring. Hoewel we nog niet enorm veel avonturenfietsen getest hebben, bekruipt ons toch de vraag: hoe moet zo'n fiets nu eigenlijk aanvoelen vooraleer je kan beoordelen of hij goed of slecht is? Het antwoord hierop is eigenlijk heel simpel... Neem een goede offroadroute en laat de fiets het werk doen. Onze lange testrit verliep uitermate soepel, terwijl we tegelijkertijd konden genieten van het landschap. De fiets kan het ruwe landschap moeiteloos aan en biedt je optimale controle. De missie van Canyon met betrekking tot de Grail is dus zeker geslaagd.

CONCLUSIE
De adventure bike is en blijft een nicheproduct, of misschien beter gezegd: een hype. Wat een jaar of twee geleden de fatbike onder de mountainbikes was, is de adventure bike nu onder de racefietsen. De populariteit van de fatbike waaide vrij snel over. Zal het dit type fiets ook overkomen, of is het een blijvertje? De tijd zal het leren. Maar eerlijk is eerlijk: de Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2 is een genot op onverharde paden en singletracks. Maar ook op de weg komt hij bijzonder goed uit de verf. Je voelt weliswaar dat je MTB-achtige banden hebt, maar daartegenover staat dat het frame zich als een snelle racebak gedraagt. Bij de Grail CF SLX klopt het plaatje gewoon. Je merkt dat de afzonderlijke onderdelen voor een functioneel geheel zorgen. Het is dus zeker geen willekeurig bij elkaar geraapt setje.
Comfort is toch wel het sleutelwoord voor de Grail, en gezien het genre waar hij in valt, ziet hij er ook nog eens snel uit. De Hover Bar is uiteraard de meest verrassende innovatie. De combinatie van de stijlvolle stuurpen, die in één lijn doorloopt in het frame, en het 'zwevende' stuur is ook nog eens uiterst functioneel. Mocht je overstag gaan en een Grail aanschaffen, doe je er goed aan om een extra wielset te kopen en deze uit te rusten met wegbanden. Zo vergroot je de inzetbaarheid enorm en zal je er als recreant ook aangenaam mee op het asfalt kunnen rijden. Bij een prijs van 4599 euro voor dit topmodel is dat toch wel een aangename bijkomstigheid. Mocht dit boven je budget zijn, dan zijn er al modellen verkrijgbaar vanaf 2199 euro. Het goedkoopste model is slechts 400 gram zwaarder dan het topmodel.

SPECIFICATIES
frameset: Canyon Grail CF SLX
stuur: Canyon Hover Bar
stuurpen: Canyon
zadelpen: Canyon VCLS 2.0
zadel: Fizik Aliante
groep: Shimano Ultegra Di2 Disc
wielen: Reynolds Assault ATR Disc Carbon
banden: Schwalbe G-One 4.0

Deze test verscheen in het aprilnummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier en krijg een gratis fietscadeau!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!