3T creëerde vorig jaar met de Strada Team een van de opvallendste racefietsen van het moment: aero, discs, slechts één kettingblad en gemaakt voor 28 mm banden. Nu komt er een iets betaalbaardere Strada Pro bij.

De sceptici waren er snel bij om de 3T Strada af te schrijven als een gimmick, maar intussen rijdt het profteam Aqua Blue Sport sinds dit seizoen met de fiets en moest 3T de productiecapaciteit verdrievoudigen door de grote vraag van consumenten. Nu komt de Strada Pro. "We geloven zo sterk in de Strada dat we hem altijd al wilden aanbieden in verschillende versies", verklaart Gerard Vroomen, Head of Design bij 3T. "Een belangrijk onderdeel daarvan is een complete fiets aanbieden aan een meer betaalbare prijs. We weten dat we geen Giant, Trek of Specialized zijn, we brengen geen miljoenen frames uit, we zijn alleen maar actief in het high-end performancesegment. Maar binnen dat segment en zonder de prestaties van onze fiets te laten verwateren, willen we ze wel beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen."

De Strada Pro heeft daarom dezelfde aerodynamische kenmerken voor het frame en de voorvork, dezelfde stijfheid en sterkte, maar wel met een simpelere en dus zwaardere carbonconstructie die 130 gram toevoegt. De aandrijving wordt verzorgd door een Sram Force 1 en de Quarq-crankset is erop voorzien om een optionele vermogensmeter te installeren. Om een voldoende ruim bereik te hebben, is een 11-36-cassette geïnstalleerd in combinatie met het 50t-voorblad. De 3T Discus C35 Pro-wielen zijn aerodynamisch en sterk. De rest van de onderdelen bestaat onder meer uit een San Marco Aspide-zadel en 3T Aeronova-stuur.

De Strada is ontworpen voor 28 mm banden, maar je kunt voor wat extra comfort ook 30 mm monteren. Toch monteert 3T een Continental Grand Prix 4000 S II-band van 25 millimeter omdat die in combinatie met de brede velg uitbolt tot ongeveer 28 mm. Een maatje M weegt 8,02 kilo. Kostprijs voor dit 'betaalbare' model is toch een pittige 4.990 euro. De Strada Team kost als frameset ook al 3.800 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!