3T creëerde vorig jaar met de Strada Team een van de opvallendste racefietsen van het moment: aero, discs, slechts één kettingblad en gemaakt voor 28 mm banden. Nu komt er een iets betaalbaardere Strada Pro bij.

De sceptici waren er snel bij om de 3T Strada af te schrijven als een gimmick, maar intussen rijdt het profteam Aqua Blue Sport sinds dit seizoen met de fiets en moest 3T de productiecapaciteit verdrievoudigen door de grote vraag van consumenten. Nu komt de Strada Pro. "We geloven zo sterk in de Strada dat we hem altijd al wilden aanbieden in verschillende versies", verklaart Gerard Vroomen, Head of Design bij 3T. "Een belangrijk onderdeel daarvan is een complete fiets aanbieden aan een meer betaalbare prijs. We weten dat we geen Giant, Trek of Specialized zijn, we brengen geen miljoenen frames uit, we zijn alleen maar actief in het high-end performancesegment. Maar binnen dat segment en zonder de prestaties van onze fiets te laten verwateren, willen we ze wel beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen."

De Strada Pro heeft daarom dezelfde aerodynamische kenmerken voor het frame en de voorvork, dezelfde stijfheid en sterkte, maar wel met een simpelere en dus zwaardere carbonconstructie die 130 gram toevoegt. De aandrijving wordt verzorgd door een Sram Force 1 en de Quarq-crankset is erop voorzien om een optionele vermogensmeter te installeren. Om een voldoende ruim bereik te hebben, is een 11-36-cassette geïnstalleerd in combinatie met het 50t-voorblad. De 3T Discus C35 Pro-wielen zijn aerodynamisch en sterk. De rest van de onderdelen bestaat onder meer uit een San Marco Aspide-zadel en 3T Aeronova-stuur.

De Strada is ontworpen voor 28 mm banden, maar je kunt voor wat extra comfort ook 30 mm monteren. Toch monteert 3T een Continental Grand Prix 4000 S II-band van 25 millimeter omdat die in combinatie met de brede velg uitbolt tot ongeveer 28 mm. Een maatje M weegt 8,02 kilo. Kostprijs voor dit 'betaalbare' model is toch een pittige 4.990 euro. De Strada Team kost als frameset ook al 3.800 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer (let op de nieuwe cover en layout!) van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin uiteraard heel wat aandacht voor de Giro d'Italia, met parcours, kanshebbers, Aru, Viviani, het wonderjaar van Pantani én zijn trainingsparcours in Cesenatico, materiaaltests van Campagnolo (de nieuwe 12-speed!), Colnago en De Rosa, … Tiesj Benoot verdiende na zijn voorjaar zijn plaats op de nieuwe cover, Erwin Vervecken ging fietsen met Yves Lampaert, de Baloise Belgium Tour belooft spektakel in de Vlaamse Ardennen en Condroz, ... We stellen de 21 mooiste zomeroutfits voor, onderzoeken hoe je maagklachten vermijdt, trekken de Ardennen in voor vijf tochten van Peloton, ...