Er lijkt heel wat beweging op til in onderdelenland. Zo ontdekte Bikeradar dat Campagnolo een patentaanvraag heeft gedaan voor een 12-speed cassette en Shimano voor een draadloze shifter. Sven Nys hintte op zijn beurt naar een verbeterde achterderailleur.

Shimano vroeg een patent aan voor een nieuw draadloos shiftersysteem. De werking daarvan doet denken aan die van de mechanische shifters. De remhendel zelf kun je bewegen, net als het hendeltje daarachter om op en af te schakelen. Dat is anders dan bij het huidige Shimano Di2-systeem, waarbij je schakelt met twee knopjes achter de remhendel. In de tekeningen beschrijft Shimano enkel gebruik met hydraulische remmen.

De hendels zouden niet alleen derailleurs, maar ook elektrische vering, een dropper zadelpen en een digitaal toestel als een fietscomputer moeten kunnen bedienen. Hoe de draadloze shifter moet worden gevoed, is niet helemaal duidelijk, want Shimano laat de mogelijkheid voor een gewone lithiumbatterij open, maar ook een uit zichzelf oplaadbare batterij die bv. door inwendige beweging (het trillen van de fiets) kan laden.

CAMPA 12-SPEED IN DE MAAK?

Het Britse Bikeradar vond eveneens een patentaanvraag van 2017 door Campagnolo, waarin een 12-speed cassette wordt beschreven. Sram heeft al 12 versnellingen voor op de MTB, maar daarvoor is een speciale cassettebody nodig. In de patentaanvraag staat specifiek vermeld dat je de cassette kunt plaatsen op een normale 11-speed body. Daardoor zou de ketting nog smaller worden, want er is sprake van een breedte van 5-5,5 mm. Vreemd is wel dat er duidelijk wordt vermeld dat er cassettes tot maximaal 27 tandjes worden gemaakt. Daardoor zouden de sprongen tussen de verschillende versnellingen wel heel klein blijven.

Bij beide toekomstige systemen zal het nog even afwachten worden om te zien hoe het zal uitgewerkt worden tot een bruikbaar product. Zelf willen de fabrikanten er nog geen duiding bij geven.

BETERE ACHTERDERAILLEURS

Intussen liet Sven Nys tijdens de live-uitzending van de Driedaagse Brugge-De Panne terloops vallen dat er op het vlak van de onderdelengroepen leuke veranderingen aankomen. Hij vermeldde daarbij een nieuw type achterderailleur dat door "iets extra's" de ketting beter zou tegenhouden, zodat er minder versnellingsproblemen zouden ontstaan in koers. Denk maar aan een ketting die afvalt of een derailleur die in het achterwiel belandt. We kunnen alleen maar vermoeden dat de clutch-achterderailleur vanop de mountainbike nog meer de oversteek zal maken naar de racefiets. We zagen het eerder al bij de 1X-groepen van SRAM, maar er zijn zeker nog meer mogelijkheden te bedenken.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met op de cover Greg Van Avermaet in 50 tinten ontleed. Voorts: Philippe Gilbert op Monumentenjacht, de echte kennismaking met de kasseien voor Van Aert, Fietsen Met Dylan van Baarle, Chantal Blaak, Valverde en andere oude knarren in het peloton, Michael Matthews, Jan Raas, Omloop-winnaar Michael Valgren Andersen, … De actieve fietsfanaat blijft niet in de kou, want we testten maar liefst 16 helmen, tekenden een alternatieve Gold Race uit met de minder bekende hellingen, verkenden de Peter van Petegem Classic, trokken naar Innsbruck voor onze Sur Place, spraken met Gert Verheyen en Franky Van der Elst over hun fietspassie, leggen uit hoe je verschillende types beklimmingen aanpakt, testten de BMC Roadmachine, Scott Foil Disc, Canyon Grail en Santa Cruz Blur, leggen uit hoeveel rust je nodig hebt na een zware rit, ...