Er lijkt heel wat beweging op til in onderdelenland. Zo ontdekte Bikeradar dat Campagnolo een patentaanvraag heeft gedaan voor een 12-speed cassette en Shimano voor een draadloze shifter. Sven Nys hintte op zijn beurt naar een verbeterde achterderailleur.

Shimano vroeg een patent aan voor een nieuw draadloos shiftersysteem. De werking daarvan doet denken aan die van de mechanische shifters. De remhendel zelf kun je bewegen, net als het hendeltje daarachter om op en af te schakelen. Dat is anders dan bij het huidige Shimano Di2-systeem, waarbij je schakelt met twee knopjes achter de remhendel. In de tekeningen beschrijft Shimano enkel gebruik met hydraulische remmen.

De hendels zouden niet alleen derailleurs, maar ook elektrische vering, een dropper zadelpen en een digitaal toestel als een fietscomputer moeten kunnen bedienen. Hoe de draadloze shifter moet worden gevoed, is niet helemaal duidelijk, want Shimano laat de mogelijkheid voor een gewone lithiumbatterij open, maar ook een uit zichzelf oplaadbare batterij die bv. door inwendige beweging (het trillen van de fiets) kan laden.

CAMPA 12-SPEED IN DE MAAK?

Het Britse Bikeradar vond eveneens een patentaanvraag van 2017 door Campagnolo, waarin een 12-speed cassette wordt beschreven. Sram heeft al 12 versnellingen voor op de MTB, maar daarvoor is een speciale cassettebody nodig. In de patentaanvraag staat specifiek vermeld dat je de cassette kunt plaatsen op een normale 11-speed body. Daardoor zou de ketting nog smaller worden, want er is sprake van een breedte van 5-5,5 mm. Vreemd is wel dat er duidelijk wordt vermeld dat er cassettes tot maximaal 27 tandjes worden gemaakt. Daardoor zouden de sprongen tussen de verschillende versnellingen wel heel klein blijven.

Bij beide toekomstige systemen zal het nog even afwachten worden om te zien hoe het zal uitgewerkt worden tot een bruikbaar product. Zelf willen de fabrikanten er nog geen duiding bij geven.

BETERE ACHTERDERAILLEURS

Intussen liet Sven Nys tijdens de live-uitzending van de Driedaagse Brugge-De Panne terloops vallen dat er op het vlak van de onderdelengroepen leuke veranderingen aankomen. Hij vermeldde daarbij een nieuw type achterderailleur dat door "iets extra's" de ketting beter zou tegenhouden, zodat er minder versnellingsproblemen zouden ontstaan in koers. Denk maar aan een ketting die afvalt of een derailleur die in het achterwiel belandt. We kunnen alleen maar vermoeden dat de clutch-achterderailleur vanop de mountainbike nog meer de oversteek zal maken naar de racefiets. We zagen het eerder al bij de 1X-groepen van SRAM, maar er zijn zeker nog meer mogelijkheden te bedenken.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!