Specialized kan de wachtenden eindelijk geruststellen: de Tarmac Disc is er! De lijnen, het rijgedrag en het lage gewicht van de gewone Tarmac blijven bewaard en de extra remkracht van de schijven zijn toegevoegd. Daarnaast komt er een wattagemeter.

Net zoals de Tarmac met velgremmen is de Disc een lichte fiets. Weegt die eerste 785 en 310 gram voor frame en vork, dan gaat de tweede daar maar licht over met 800 gram en 338 gram - een verschil van 43 gram. Bij een complete fiets is dat 6,39 kilo en 6,65 kilo, door het extra gewicht van de schijfremonderdelen. Het voordeel blijft dat je er inclusief pedalen een proffiets mee kunt bouwen die tegen de UCI-limiet aanleunt.

Volgens Specialized zijn beide versies aerodynamisch identiek. Ook de geometrieën zijn exact hetzelfde. Het enige verschil vind je bij de liggende achtervork: bij de Disc is die in alle maten 410 mm, bij de velgremversie is die afhankelijk van de maat 405 of 410 mm. De Disc biedt iets meer bandruimte, want je kunt banden tot 30 mm monteren. De Tarmac Disc is meteen verkrijgbaar, maar enkel als S-Works-frameset of complete fiets. De adviesverkoopprijs is dan respectievelijk 3699 en 9999 euro.

Cycling.be kon na een testrit met de gewone Tarmac even het been gooien over de enige aanwezige Tarmac Disc en merkte tijdens een beperkt ritje dat het rijgedrag exact overeenkomt. Ook de Disc is dus een enorm vinnige fiets die op elke stuur- en pedaalinput meteen reageert.

S-WORKS POWER MEET JE KRACHT

Specialized heeft een nieuwe wattagemeter. De S-Works Power Cranks zijn slecht 30 gram zwaarder dan een normale S-Works crank, terwijl dat bij bv. Quarq een surplus van 288 gram met zich meebrengt. Stages voegt slechts 15 gram toe, maar dan meet hij maar aan één kant, terwijl deze S-Works dubbelzijdig is en het verschil tussen links en rechts kan meten.

De meter is compatibel met ANT+ en Bluetooth en verkrijgbaar in drie cranklengtes. Specialized gaat prat op een superieure nauwkeurigheid. Het werkte daarvoor samen met de Universiteit van Boulder Colorado met een dynamische fietsmeting op een levensgrote rollerbank die veel beter de realiteit nabootst dan bij de klassieke meetmethode (hang een gewicht aan de crank en kijk of het systeem correct meet). De foutenmarge is daardoor +/- 1,6 %. De Power Cranks hebben extra sensoren om de doorbuiging in de crankarm en pedaalas te meten.

Het systeem gebruikt typische CR2032-knoopcelbatterijen met een levensduur van 125-150 uur. Ze zijn eenvoudig zelf te vervangen. De Power Cranks komen met een app met technische ondersteuning bij eventuele foutmeldingen en met software-updates. De Power Cranks worden momenteel enkel in combinatie met de S-Works Disc complete fiets geleverd.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het septembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en uiteraard focussen we op het WK, met interviews met Nibali, Alaphilippe, Wellens (slotklim WK wordt moordend) en Anna van der Breggen, en uiteraard verkenden we het loodzware parcours in Innsbruck. Erwin Vervecken ging Fietsen Met Victor Campenaerts, we bezochten De Ketele en Ghys na hun EK-triomf, overlopen het tussenseizoen van de crossers, … Voor de recreant verkennen we drie prachtige tochten voor de komende weken en stelden we een Aero-dossier samen, met reviews van de Specialized Venge, BMC Timemachine Road en Ridley Noah Fast Disc, en met een informatief bezoekje aan de windtunnel. Verder: Bekende Velofiel Gella Vandecaveye, onze Fietsstage in Oostenrijk, een indrukwekkende prestatie in de Tour du Mont Blanc, test van de Canyon Lux, een prachtige stalen De Rosa met gegraveerde Campa-groep, nieuwtjes van Eurobike, sprintlessen, de beste voeding voor zware zweters, en veel meer!