Wilier Triestina bestaat al meer dan 100 jaar en de laatste drie daarvan waren ingenieurs bezig om deze fiets met zijn speciaal dempingssysteem te ontwikkelen. Eenvoudig zal dat niet zijn geweest, want deze comfortabele Cento10NDR moest bruikbaar zijn voor zowel velg- als schijfremmen.

Wij reden met de discs, zodat er geen gewone snelspanners op de fiets zaten, maar wel steekassen. Met inzetstukjes aan de patten is dat namelijk om te zetten. We vermoeden dat de meeste Cento10NDR's in een dergelijke configuratie de showroom zullen verlaten, want schijfremmen zijn veruit het populairst in dit segment van fietsen. Het betekent wel dat wie nu nog liever de schijfremboot afhoudt, later toch nog zijn frame kan upgraden met een nieuwe discgroep.

De NDR in de naam staat voor 'endurance' of uithouding, wat meteen het inzetbereik van dit model benadrukt: hiermee moet je vlotjes de meest vervelende ondergronden op de weg aankunnen. Let wel, dit is geen gravelbike - daarvoor zou er meer ruimte voor bredere banden zijn voorzien - maar wel een soort kasseifiets, die moet uitblinken op de wegen van Roubaix en de Strade Bianche. Met schijven is er ruimte voor banden van 32 millimeter, met velgremmen is er nog plek voor 28 millimeter.

In de Fietsenspecial van vorig jaar presenteerden we nog de Cento10Air, die nu eveneens in een Disc-versie is te krijgen, en deze NDR kreeg wel wat kenmerken mee van de snelle aeroracer. Zo zien we hier eveneens buizen met een aerodynamisch NACA-profiel en is de stuurpen - samen met de onderliggende spacers - perfect geïntegreerd in het complete ontwerp. In de schuine buis zit er ook een opening, waar de Di2-verdeeldoos of - zoals bij onze fiets - de kabelversteller voor de achterderailleur in is weggewerkt. De kabels zitten helemaal geïntegreerd. De hydraulische leiding voor de voorrem loopt zelfs via de stuurpen de voorvork binnen om er pas net boven de remklauw terug uit te komen. Weeral een reden minder om schijfremmen lelijk te vinden.

FUNCTIONALITEIT

De remrotors hebben een diameter van 160 millimeter, zowel voor als achter. Daarmee sta je ook stil op een steile Italiaanse afdaling. De gloednieuwe schijfremmen van Shimano zijn tegenwoordig niet meer naamloos, maar behoren - in navolging van Dura-Ace - wel degelijk tot de Ultegra-groep. Dat zorgt zowel voor extra vertrouwen als voor een betere functionaliteit in vergelijking met de vorige schijfremonderdelen van Shimano. De kwaliteit ligt nu namelijk nog hoger en dat merk je.

Het carbon stuur en bijpassende stuurpen hebben het Wilier-label en passen perfect in het plaatje. Zij zorgen ervoor dat de remleidingen zo mooi verborgen blijven en zijn bijna zo mooi als de Alabarda-cockpit uit één stuk, maar dan wel met het functionele voordeel dat je het stuur kunt kantelen volgens je eigen voorkeur. De carbon zadelpen is wel buitenshuis gehaald, bij Ritchey.

De wielen maken de fiets en op dat vlak zit je goed met de hoge DT Swiss ERC 1400 Spline. Hun gewicht van 1538 gram is aanvaardbaar, maar de specificaties zijn voorts top: je krijgt ze vlot tubeless - handig bij een kasseifiets - en de velg is met zijn 19 mm modern breed, zodat de dikkere banden van tegenwoordig er perfect op aansluiten. Bij harde windvlagen voelden we de invloed van de hogere velg, maar schijnbaar in mindere mate dan bij veel andere modellen. Daar zit de bolle vorm van de velg voor iets tussen. Geen fan van carbon wielen? Wilier biedt de fiets met verschillende groepen aan en daarbij kun je nog kiezen tussen deze wielset of een alu DT Swiss ER 1600 Spline. De Vittoria Rubino vonden we een verbazend aangename band: rolt goed, voelt soepel aan en biedt meer grip dan de meeste middenklassebandjes.

MILLIMETERS MAKEN HET VERSCHIL

Wie tot hier heeft gelezen, is benieuwd naar de werking van het Actiflex-systeem en we moeten toegeven dat de lakmoesproef - of in dit geval: de kasseitest - ons heeft overtuigd. De elastomeer demper, die enkele millimeters beweging toelaat, werkt en dat voel je eigenlijk al op het asfalt. Waar je bij een gewone fiets de trillingen door oneffenheden meteen doorkrijgt, lijkt deze NDR die kleinere imperfecties op de weg gewoon uit te gommen. Hardere klappen voel je vanzelfsprekend wel, maar gewoon in mindere mate. Het resultaat is dat je bijvoorbeeld op kasseien minder klappert en dus langer sneller kunt blijven rijden. Er zijn trouwens drie hardheden van het elastomeer om uit te kiezen. Een bocht insturen gaat messcherp, accelereren gaat vlot, zij het een fractie trager dan bij de Cento 10 Air. Wiliers claim dat dit een echte koersfiets is met een schepje comfort er bovenop gaat dus op.

CONCLUSIE

Wilier levert geen gimmick af met deze Cento10NDR. De Actiflex doet zijn werk meer dan behoorlijk, zodat we deze fiets gerust naast de toppers in deze klasse durven plaatsen. Hij bewaart wat - maar niet alles - van de vinnigheid van de schitterende Cento 10 Air en voegt daar een hoop comfort aan toe, mede dankzij de comfortabele geometrie met kortere bovenbuis en langere balhoofdbuis. Daardoor wordt het voor onze wegen een perfect geschikte fiets voor een grote groep liefhebbers. Willen die er een echte droomfiets van maken, dan zitten ze al goed met de knappe wielen van onze testfiets, maar dan moet die (voortreffelijke) nieuwe Ultegra wel plaats ruimen voor een exclusievere groep, zoals de Dura-Ace Di2.

SPECIFICATIES

Frame: Carbon Monocoque 60 Ton
Vork: Carbon Monocoque 60 Ton
Groep: Shimano Ultegra 8020 Disc 50/34
Wielen: DT Swiss ERC 1400 Spline 47 Carbon
Banden: Vittoria Rubino Pro 4 28 mm
Stuurpen: Wilier Triestina Stemma
Stuur: Wilier Triestina Barra H-Bar
Zadelpen: Ritchey Pro Carbon
Zadel: Selle Italia Novus
Maten: XS, XS, S, M, L, XL, XXL
Gewicht: 8 kg (maat M, zonder pedalen)
Prijs: 6.950 euro

Deze test verscheen origineel in de Fietsenspecial bij het januarinummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!