De Agonist is het antwoord van BMC op de nieuwe generatie crosscountry fully's die net wat meer aankunnen. De Zwitsers formuleerden dat antwoord tot in het kleinste detail, met als resultaat een lichte volgeveerde bike die zich soepeler over het terrein beweegt dan een traditionele XC-bike.

De nieuwe Agonist biedt slechts tien millimeter extra veerweg ten opzichte van de Fourstroke-racefully, maar het aangepaste veersysteem is toch een pak soepeler. De balhoofdhoek is ietsje vlakker en de reach is langer, zodat je meer kunt uitspoken op de trails. De vering is van de hand van Fox. De Factory-vorken en -dempers moeten hun kwaliteiten al niet meer bewijzen. Er is gekozen voor een handigere lockout van DT Swiss om te wisselen tussen de drie standen. Je bedient er meteen de vork en demper mee. Wij verbleven meestal in de middelste en de open stand.

Op het vlakke en bergop merk je meteen het pluimgewicht. Zet je aan, dan begint de fiets niet vervaarlijk te deinen, maar schiet hij vlot vooruit. Een voor een aangename karakteristieken bij een fiets die zowel in wedstrijden als op avontuurlijkere ritjes zijn mannetje moet kunnen staan. Terwijl je met een knalharde hardtail afremt voor iets te hoge obstakels, stuur je deze Agonist er in alle vertrouwen op volle snelheid over. Kom je toch in de problemen, dan kun je pijnloos een noodstop uitvoeren dankzij de lage bovenbuis. Kortom, een XC-fully die zowat overal inzetbaar is.

DETAILS À VOLONTÉ
Knap zijn de vele details, zoals de 'modderflap' die de onderste link beschermt, de ingewerkte rubberbescherming onderaan de schuine buis en op de liggende achtervork, een perfect weggewerkte lockoutkabel voor de achterdemper en een intern kabelsysteem dat een vlotte installatie garandeert en rammelen voorkomt.

Remmen en schakelen doe je enkel met het topmateriaal van Sram, de XX1 Eagle en Level Utimate: materiaal waarbij fanatieke bikers spontaan beginnen te watertanden. Sram blijft het bereik van 500 procent benadrukken. Het kleinste tandje van de 12-speed cassette is namelijk een tien, het grootste een vijftig - de berekening is niet zo ingewikkeld. Het resultaat is dat je met die twaalf versnellingen overal uit de voeten kunt.

De wielen met Boost-naven zijn net als het frame van Zwitserse makelij. De DT Swiss XR1501 heeft een interne velgbreedte van 25 millimeter, breder dan bij de meeste crosscountrywielen. Dat past opnieuw in het plaatje van de capabele fiets die dat tikkeltje meer moet aankunnen. Hun gewicht van 1600 gram valt niet uit de toon in vergelijking met de rest en de responsiviteit en stijfheid doen dat evenmin. De soepele Barzo-banden passen er naadloos bij.

Het vlakke crosscountrystuur komt uit de eigen stal en is uiteraard van carbon, net als de zadelpen. Die kun je indien gewenst vervangen door een dropper en dat zou beter passen bij het karakter van de fiets.

CONCLUSIE
Ben je tot het besef gekomen dat je een soepelere en meer capabele MTB nodig hebt, dan is een fiets zoals de Agonist een uitstekende oplossing die het beste van twee werelden biedt. Je hebt aan de ene kant het lichtvoetige karakter van een crosscountryfiets en aan de andere kant de mogelijkheden van een goede, dubbelgeveerde bike die niet iets meer aankan dan normaal. Er zijn bovendien meer betaalbare varianten met een alu achtertrein en minder exclusieve componenten. Want met deze Agonist 01 One heb je niet te klagen over de onderdelen, met heel wat carbon en natuurlijk de XX1 Eagle als hoogtepunten.

SPECIFICATIES
Frame: 01 Premium Carbon (F&R), DTi
Vork: Fox Float 32 Factory FIT4 Kashima 100 mm
Demper: Fox Float DPS Factory Evol Kashima
Versnellingen: Sram XX1 Eagle 1x12-speed
Remmen: Sram Level Ultimate 160/160 mm
Wielen: DT Swiss XR1501 Spline ONE
Banden: Vittoria Barzo TNT 2,25"
Stuurpen: BMC MSM 02
Stuur: BMC MFB 01 Carbon 720 mm
Zadelpen: BMC MSP 01 Carbon
Zadel: Fi'zi:k Antares R5 K'ium
Maten: S, M, L, XL
Gewicht: 10,7 kg (maat L, zonder pedalen)
Prijs: 6.999 euro

Deze test verscheen in de Fietsenspecial van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en profiteer van een GRATIS fietscadeau!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het juninummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met op de cover Mark Cavendish die jaagt op het zegerecord van Eddy Merckx in de Tour. Verder: Michal Kwiatkowski, de chocolatier in Jasper Stuyven, het Belgisch kampioenschap volgens Van Avermaet en Gilbert én een parcoursverkenning van dat BK in Binche, Fietsen Met Dylan Teuns, Sofie De Vuyst die terugvocht na een zwaar ongeval, vooruitblik op de Giro Rosa, Mikel Landa, revelatie Remco Evenepoel, ... De actieve wielerfanaat heeft even veel keuze in dit magazine, met de zin en onzin van preventieve hartscreenings, de grote fietsbrillentest, fietsen in Zwitserland, het verhaal van Ludo Dierckxsens in de Mallorca 312, Gran Fondo Il Lombardia, fietsvragen beantwoord over conditie onderhouden op reis en het nut van crossfit, fietstests van de Specialized Stumpjumper en Smets Aero, en veel meer.