Mio lanceerde onlangs de jongste telg van zijn lijn fiets-gps'en. Met die Cyclo 605 hebben een beperkt aantal gebruikers nu problemen, die intussen hebben geleid tot een aantal klaagzangen op Facebook. Mio onderzoekt de klachten en werkt hard aan oplossingen, zo lieten ze aan cycling.be weten.

De belangrijkste klacht is die over een snel leeglopende batterij. Eén gebruiker meldt zelfs dat zijn toestel het al na drie uur voor bekeken houdt. We legden het probleem voor aan Robert Thomas, Product Manager bij Mio: "De klanten mogen sowieso een statement verwachten over de oplossing op de mogelijke problemen die ze ondervinden met de Mio Cyclo 605. Wie zijn toestel opstuurt naar ons en niet tevreden is over onze oplossing die we daarbij voorstellen, krijgt een 100% vergoeding. Een en ander uiteraard wel met betrekking tot dit specifieke probleem en binnen een redelijke tijdsperiode na aankoop van het toestel. Hij krijgt dus zijn volledig aankoopbedrag terug."

"We willen eveneens benadrukken dat we tot nu toe maar 35 klachten over de batterij hebben gekregen. Daar staan zo'n 2000 verkochte toestellen tegenover. Maar - dat benadrukken we ook - we laten het zeker niet zo. We willen dat iedereen tevreden is en nemen elke klacht serieus. Zowel in ons hoofdkantoor als in de fabriek in Azië wordt er de klok rond aan gewerkt."

"Het probleem met de zwakke batterij zou zich vooral voordoen bij koude temperaturen. We hebben met de ingezonden toestellen getest bij temperaturen tot min vijf en daarbij kwamen we aan een batterijduur van minimaal 5 uur en 21 minuten bij één toestel en onder de minst voordelige omstandigheden. Voor de oorzaak van het probleem kijken we naar de verbonden onderdelen en de compositie van de hardware, maar ook softwarematig zoeken we naar oplossingen. Zo hebben we geconstateerd dat bepaalde toestellen aangeven dat ze 100% zijn opgeladen, maar in feite maar 80% laadcapaciteit hebben bereikt. Door een bug zit er dus een variabele op. Dat is meteen ook de reden waarom sommige gebruikers al na twintig minuten rijden op 75% accuvolume komen. Dat betekent dus niet dat de accu in die tijd 25% is afgeladen. Daarvoor komt er dus zo snel mogelijk een software-update."

Daar tegenover staan volgens Thomas de vele positieve reacties die hij te horen kreeg op Velofollies over de toestellen. Wie wel problemen ondervindt, wordt verzocht zijn toestel binnen te brengen voor onderzoek, zodat hij of zij kan profiteren van een van de oplossingen: ofwel een nieuwe accu of andere hardware-aanpassingen, ofwel een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Het is in elk geval een geruststelling dat een dergelijke voorname fabrikant open communiceert over dit soort problemen en meteen oplossingen aanreikt voor de gebruikers die gewoon willen genieten van eenvoudige en accurate routebegeleiding tijdens hun fietsritjes.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer (let op de nieuwe cover en layout!) van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin uiteraard heel wat aandacht voor de Giro d'Italia, met parcours, kanshebbers, Aru, Viviani, het wonderjaar van Pantani én zijn trainingsparcours in Cesenatico, materiaaltests van Campagnolo (de nieuwe 12-speed!), Colnago en De Rosa, … Tiesj Benoot verdiende na zijn voorjaar zijn plaats op de nieuwe cover, Erwin Vervecken ging fietsen met Yves Lampaert, de Baloise Belgium Tour belooft spektakel in de Vlaamse Ardennen en Condroz, ... We stellen de 21 mooiste zomeroutfits voor, onderzoeken hoe je maagklachten vermijdt, trekken de Ardennen in voor vijf tochten van Peloton, ...