Elektronisch schakelen is al goed ingeburgerd op de racefiets en sinds een paar jaar kun je Shimano XTR of XT Di2 kiezen voor je mountainbike. Maar is de meerprijs ten opzichte van de traditionele mechanische groepen het waard? Ontdek het hier!

GMBN legde de voor- en nadelen van elektronisch en mechanisch schakelen op de mountainbike naast elkaar en dat leverde een interessante afweging op. Op een van de cycling.be-testfietsen, een Santa Cruz Tallboy CC, staat een Shimano XT Di2-groep gemonteerd en we kunnen de conclusies uit bovenstaand filmpje wel onderschrijven.

1. Installatie: Omdat je plaats moet vinden voor je Di2-batterij en junction boxes (verdeeldozen), is de installatie iets ingewikkelder dan bij een mechanische groep, zeker als je frame niet geoptimaliseerd is voor Di2. Lengte van de elektronische kabels moet je vooraf bepalen. Dit nadeel vervalt uiteraard als je een complete fiets koopt.

2. Onderhoud: Mechanische versnellingskabels rekken na verloop van tijd uit, waardoor schakelen stroever en minder accuraat verloopt. Een elektronische groep schakelt altijd en overal even snel. En ja, je moet de batterij wel opladen, maar afhankelijk van je gebruik is dat maar een tweetal keer per jaar nodig.

3. Instelbaarheid: Je kunt bij Di2 veel instellingen aanpassen, al dan niet via de software. Zo kun je de schakelsnelheid veranderen van snel naar traag. Je kunt de linkse schakelhendels weghalen en kiezen voor Synchro Shift, waarbij je enkel de rechtse schakelhendels gebruikt. Het zorgt voor een cleanere look en je kunt dan links de afstandsbediening voor de lockout van je vork of je dropper zadelpen plaatsen. Het Di2-systeem bepaalt dan wanneer je van het grote naar het kleine tandwiel vooraan moet. Wanneer die overgang vooraan gebeurt, kun je ook instellen via de Shimano eTube app.

4. Prestaties: Je kunt met Di2 blijven duwen op de schakelknop en het systeem blijft schakelen van de ene kant tot de andere kant van de cassette. Bij mechanische groepen ben je daarin beperkt. Bovendien trimt de Di2 automatisch de stand van de voorderailleur, zodat je bij een correcte afstelling nooit met een schurende ketting zit. Bij de mechanische groep moet je de voorderailleur zelf trimmen.

5. Informatie: Terwijl je bij een klassieke groep naar je cassette moet kijken om te weten hoeveel tandjes je nog over hebt, zie je dat gewoon op het Di2-schermpje verschijnen. Die kleine computer kun je dankzij ANT+ trouwens verbinden met je compatibele fietscomputer, zodat je bijvoorbeeld het batterijniveau op je computer ziet.

6. Gewicht: Afhankelijk van je keuzes is een Di2-groep door toevoeging van batterij en schermpje zo'n 80 à 90 gram zwaarder dan de mechanische tegenhanger.

CONCLUSIE

Of je kiest voor XT/XTR Di2 of mechanisch hangt eerst en vooral af van je budget, maar voor ons spreken de voordelen voor zich: slechts één shifter en toch een dubbel crankstel, grote instelbaarheid, consistente schakelprestaties, ... Intussen hebben de elektronische onderdelen op onze testfiets ook hun betrouwbaarheid op lange termijn bewezen en de batterijduur is veel meer dan voldoende. Het blijft een luxeproduct op de fiets, net als carbon accessoires, maar wie voor Di2 kiest, keert niet graag terug naar een mechanische groep.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!