GMBN verzamelde de tien meest voorkomende fouten die mountainbikers maken tijdens het onderhoud van hun fiets. Ontdek ze hier! De meeste zijn trouwens eveneens geldig voor racefietsen.

1. Boutjes te hard aanspannen.

Daardoor kun je bv. een carbon stuur kapot draaien of de stuurpenklem zelf. Een momentsleutel is daarbij een handig instrument, maar op plekken zoals het stuur of de zadelpen breng je het best een beetje (carbon) montagepasta aan. Daardoor moet je de boutjes minder hard aandraaien, terwijl de onderdelen toch niet loskomen.

2. Versleten gereedschap gebruiken.

Met een versleten, afgeronde inbussleutel kun je boutjes helemaal kapot en rond maken, zodat je ze niet meer los of vast krijgt. Gebruik daarom het beste gereedschap dat je je kunt veroorloven. Tip: de sleutel moet altijd stevig in de bout passen. Zit hij er te los in, dan is de sleutel te versleten (geldig bij een niet versleten boutje).

3. Te wild met olie spuiten.

Gebruik je een spray, let er dan op dat er zelfs niet het kleinste beetje kettingolie op je schijfremmen terechtkomt. Dit geldt eveneens voor ontvetter of andere sprays.

4. In de knoop raken met interne bekabeling.

Kabels die intern door je frame lopen, kunnen al eens kopzorgen veroorzaken. Park Tool heeft daar een heel handige oplossing voor, maar je kunt ook zelf iets verzinnen. De eerste MacGyver-oplossing is bij het vervangen van de kabels eerst een extra binnenkabel (wordt gebruikt om kabels te beschermen van inkomend vuil) over de staalkabel te schuiven. Daarna haal je gewoon de nieuwe kabel door die binnenkabel en zit je meteen goed. Voor een tweede oplossing heb je het kleine, rood geanodiseerd hulpstukje nodig dat je bij een RockShox Reverb-zadelpen krijgt. Je schroeft de oude en nieuwe buitenkabel aan dat stukje en haalt met de oude buitenkabel de nieuwe door het frame.

5. Pedalen die je niet los krijgt.

Wie geen vet aan de schroefdraad van zijn pedalen aanbracht bij de montage, kan problemen hebben om die pedalen terug los te krijgen. Zitten ze zo vast dat je ze niet met de hand los krijgt, dan kun je de kracht van je voet gebruiken. Plaats het pedaal naar beneden, zet de inbussleutel er goed in vast, zodat de sleutel schuin onder de achtervork komt en duw met de voet op de sleutel.

6. Fiets ondersteboven wassen.

Wie zijn fiets omdraait om hem schoon te maken, loopt het risico om bijvoorbeeld zijn balhoofdset kapot te maken. Die is aan die kant namelijk niet voldoende beschermd tegen inkomend water. Het gebruik van een hogedrukreiniger verergert dit nog.

7. Vergeten in welke volgorde je iets uiteen hebt gehaald.

Zeker bij het bracket, waar je vaak met spacers werkt, kun je al eens vergeten waar welk stukje moest komen. Leg daarom het hele ensemble in de juiste volgorde op je werkbank.

8. Steekas raakt maar moeilijk op zijn plaats.

Ook een steekas in een bewegend onderdeel, vaak nog met een snelspanner erop. Zorg dus dat je die ook ingevet houdt, zodat hij vlot op zijn plaats schuift.

9. Verkeerde olie/vet voor het werk.

Je kunt niet gewoon één type olie voor alles gebruiken. Eerst en vooral heb je een dry en wet lube, voor droge en natte omstandigheden. Een vet voor algemeen gebruik, op basis van PTFE of lithium, kun je voor heel wat zaken gebruiken, maar niet voor carbon delen. Daarvoor heb je een carbon montagepasta nodig. Voor vering gebruik je specifieke olie of vet.

10. Slecht afgestelde limietschroeven.

Je twee limietschroeven op je achterderailleur moet je normaal maar één keer afstellen als je hetzelfde wiel gebruikt. Daarna volstaat het om de kabelspanning te regelen. Let er bij het afstellen op dat de derailleur niet in de spaken kan worden getrokken, want dat betekent meteen een zware breuk aan het frame (afgescheurde derailleurpat), derailleur en wiel.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het januarinummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met GRATIS daarbij: Fietsenspecial met de 70 racefietsen en MTB's die in 2018 het mooie weer maken. Verder: WK Valkenburg, Vergeten juniorewereldkampioenen, de social media skills van Mathieu van der Poel, het WK-zilver van Jonathan Page, Fietsen met Eli Iserbyt, Bakelants & co moeten revalideren in het tussenseizoen, Australische vrouwen op Belgisch crossavontuur, Shimano Dura-Ace in de cross, Bekende Velofiel Stoffel Vandoorne, Canarische eilandentour, Eerste hulp bij rollentraining, Winterse fietssnacks, test van de Elite Direto en veel meer!