Na het grote succes van de elektrische stadsfiets kwam de e-mountainbike. Logischerwijs is het nu de beurt aan de e-roadbike. We zagen al verschillende merken voorbijkomen met een elektrisch aangedreven racefiets. Pinarello worp zich in de strijd, maar deed dat in stijl.

De nieuwe Nytro is niet zomaar een instapracefiets waar ze een elektromotor hebben aangehangen. Bij Pinarello wilden ze een high-end frame ontwikkelen dat in combinatie met het elektrische aandrijfsysteem toch dezelfde rijeigenschappen zou hebben als bijvoorbeeld de Dogma. De framegeometrie is dan ook grotendeels geënt op de Dogma om bijvoorbeeld strak bochtenwerk te realiseren. De balhoofdbuis is 10 procent verlengd om de zit minder agressief te maken omdat dat beter past bij de doelgroep van deze fiets. De wielbasis is één procent langer om aan stabiliteit en ook weer comfort te winnen. Het frame is hoofdzakelijk vervaardigd uit T700 carbon. Dat type carbon heeft een laag gewicht en hoge trekkrachtsterkte. Het frame moet immers bestand zijn tegen de krachten van de rijder in combinatie met de krachten die de elektromotor levert. Dat was namelijk de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van de Nytro. De asymmetrische framedelen, kenmerkend voor Pinarello, zijn ook weer verwerkt in dit frame. Zelfs in extremere mate om zo weer de combinatie van de kracht van benen en motor makkelijk te incasseren en de rijeigenschappen en het comfort te verhogen.

De Nytro heeft een totaalgewicht van ongeveer 13 kg en dat is erg licht voor een e-bike. Dat lage totaalgewicht is mede te danken aan de lichte Fazua Evation Drive System met maar een gewicht van 4,7 kg voor het hele systeem (batterij, motor en afstandsbediening). Het mooie van dit systeem is niet alleen het lichte gewicht, maar ook de zeer compacte vormgeving. Als je de Pinarello Nytro ziet passeren zie je in eerste instantie niet eens dat het een e-bike is. Pas bij nadere inspectie valt het systeem op, dat trouwens geheel in de onderste framebuis verwerkt is. Deze elektromotor kan tot 400 watt ondersteuning bieden met een koppel van 60 Nm. De aandrijving zit geheel in het bottom bracket verwerkt en zou 25 km meegaan op maximale ondersteuning en 50 km op de lichtste stand. Dat is overigens sterk afhankelijk van de meters die geklommen moeten worden. Bovendien kun je de reikwijdte vergroten door de motor op vlakke stukken uit te schakelen. Op die momenten is het een voordeel dat deze Nytro pakken lichter is dan andere e-bikes. Je kunt via de afstandsbediening kiezen uit vijf ondersteuningsstanden. Namelijk:
No-support (wit) geen ondersteuning
Breeze (groen) lichte ondersteuning
River (blauw) normale ondersteuning
Rocket (roze) max ondersteuning

De eerste Nytro's zijn, voor de snelle beslissers, vanaf begin december leverbaar bij de Pinarello-dealer. Vanaf januari zijn de grotere aantallen verkrijgbaar. De Pinarello Nytro heeft een adviesprijs van 6990 euro. Vanaf mei 2018 komen nog eens 5 nieuwe beschikbare kleuren. Tot die tijd is enkel de rode variant leverbaar. Qua schakelonderdelen is deze dan ook enkel met Sram Force-afmontage met schijfremmen te krijgen. Kleinere personen moeten niet wanhopen, want de Nytro is beschikbaar in de maten 46,5, 50, 53, 55 en 58.

Afgelopen week was cycling.be op uitnodiging van Pinarello aanwezig bij de persvoorstelling van de Nytro. Die vond plaats in Treviso, de thuisbasis van Pinarello. Uiteraard hebben wij de fiets aan een eerste test mogen onderwerpen. Nieuwsgierig? Lees in ons decembernummer een uitgebreid testverslag van de Pinarello Nytro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!