Wie mountainbiket, kent de voordelen van tubeless: veel minder gevaar op stootlekken en ook algemeen een veel grotere lekbestendigheid, terwijl je met lager bandendruk kunt rijden. Voor de crossfiets biedt dit minstens evenveel voordelen. We geven je hier de belangrijkste installatietips!

Met een tubeless crossband kun je wegkomen met minder dan 2 bar druk, zodat je veel meer controle hebt op moeilijkere ondergronden en je toch bijna geen kans maakt op een lekke band. Een tubeless band is trouwens het beste alternatief voor dure crosstubes, net doordat je ook dankzij tubeless met lagere druk kunt rijden. Maar je hebt wel voldoende aan één wielset, terwijl je bij tubes heel wat wielen nodig hebt om een compleet arsenaal te hebben.

Wat is het verschil met een gewone band? Een tubeless-ready band kun je installeren zonder binnenband. Door de benodigde antilekvloeistof die je in de banden giet, worden kleine gaatjes gestopt tijdens het rijden. Terwijl het bij racebanden voor de weg, die op veel hogere druk worden gepompt, het van het hoogste belang is dat je tubeless-ready velgen gebruikt met het juiste velglint in combinatie met een eveneens tubeless-ready band, kun je dankzij de veel lagere druk van crossbanden wegkomen met een standaard velg en stevig, niet rekkend kleeflint, en tubeless-ready crossbanden - al blijven we aanraden dat je compatibele onderdelen gebruikt. Wie dat niet doet, probeert dat op eigen risico.

WAT HEB JE NODIG?

- tubeless-ready wielen
- tubeless velglint (als de velg niet volledig dicht is)
- tubeless-ready crossbanden
- tubeless ventiel

HOE DOE JE HET?

1. Maak eerst en vooral je velgbed luchtdicht met tubeless velglint (soms kan meer dan één laag kleeflint nodig zijn om de aansluiting met de band voldoende strak te maken), snijd een klein kruisje in ter hoogte van het ventielgat en duw het tubeless ventiel erdoor. Schroef het ventiel vast. Heb je al eerder tubeless banden rond die velg gemonteerd, verwijder dan eerst alle resten en maak alles grondig schoon, anders ontsnapt de lucht gegarandeerd uit de band.
2. Leg de band rond de velg. Zorg dat de rijrichting juist is en begin recht tegenover het ventiel, zodat je ter hoogte van het ventiel eindigt. Duw de bandhiel goed in het midden van het velgbed, want zo blijft de effectieve diameter van de band het kleinst en kun je het laatste deel gemakkelijk over de velgrand duwen. Doe hetzelfde bij de andere kant. Heb je geen slangetje of spuit om de latexvloeistof via het ventiel in de band te krijgen, laat dan een klein deeltje van de band open.
3. Voeg de juiste hoeveelheid (zo'n 3 cl) antilekvloeistof toe aan de band. Doe dat via de opening die je hebt gelaten of via het ventielgat (eerst de ventielkern losdraaien). Duw daarna het laatste stuk van de band over de velgrand. Lukt dat niet, kijk dan goed na of je de band wel goed in het midden van het velgbed (waar een geul is) hebt geduwd.
4. Maak een geconcentreerd zeepsopje en wrijf er de zijkant van de banden mee in. Daardoor krijg je de band sneller opgepompt. Er zijn specifieke middeltjes, maar afwasmiddel gaat net zo goed.
5. Schud het wiel goed rond, heen en weer, zodat de antilekvloeistof goed verspreid wordt.
6. Met een beetje geluk krijg je de band op druk met een goede pomp. Desnoods verwijder je eerst eens de ventielkern, zodat er grotere hoeveelheden lucht sneller in de band komen. Belangrijk is dat een tubeless band goed tegen de velg aansluit. Dat merk je door een luid plofgeluid. Krijg je de band niet op druk, dan heb je een compressor of een speciale tubeless tank nodig. Die kun je in één pakket met een pomp kopen (bv. de Bontrager TLR Flash Charger) of - als je al een goede voetpomp hebt - als afzonderlijk accessoire (bv. Zéfal Tubeless Tank). De uitwerking is hetzelfde: je pompt eerst lucht in een tank en die lucht laat je dan in één keer los in je band.
7. Als alles goed is gegaan, blijft je band nu op druk. Check of de band goed aansluit op de velg. Schud alles nog eens goed rond en rij er zo snel mogelijk eens mee, zodat de antilekvloeistof op elk plaatsje zijn werk heeft gedaan.
8. Afhankelijk van het type antilekvloeistof moet je die na drie of zes maanden aanvullen, want ze droogt op. Ook hierbij is zo'n spuit handig, zodat je gewoon de ventielkern kunt losschroeven en vloeistof kunt toevoegen.

Bekijk de fotospecial via de link hieronder om het hele proces in beeld te zien. Kun je nog wat meer tubeless tips gebruiken, check dan ook het filmpje van GCN in de inzet.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met op de cover Greg Van Avermaet in 50 tinten ontleed. Voorts: Philippe Gilbert op Monumentenjacht, de echte kennismaking met de kasseien voor Van Aert, Fietsen Met Dylan van Baarle, Chantal Blaak, Valverde en andere oude knarren in het peloton, Michael Matthews, Jan Raas, Omloop-winnaar Michael Valgren Andersen, … De actieve fietsfanaat blijft niet in de kou, want we testten maar liefst 16 helmen, tekenden een alternatieve Gold Race uit met de minder bekende hellingen, verkenden de Peter van Petegem Classic, trokken naar Innsbruck voor onze Sur Place, spraken met Gert Verheyen en Franky Van der Elst over hun fietspassie, leggen uit hoe je verschillende types beklimmingen aanpakt, testten de BMC Roadmachine, Scott Foil Disc, Canyon Grail en Santa Cruz Blur, leggen uit hoeveel rust je nodig hebt na een zware rit, ...