In een interessant onderzoekje bekeken Simon en Matt van GCN wat het verschil is tussen een goedkope tweedehands racefiets van zo'n 100 euro en een gloednieuwe, lichte en goed remmende Canyon Aeroad CF SLX met Shimano Dura-Ace Di2. De resultaten zijn opvallend...

Voor wie geen twintig minuten veil heeft om de hele reportage van GCN te bekijken (klik bovenaan dit artikel om het filmpje te starten), geven we graag de hoofdpunten. Met een gewicht van 11,95 kilo voor de Raleigh met aluminium frame en vork ten opzichte van de 7,3 kg voor de Canyon hoeft het niet te verwonderen dat in de klimtest de carbon topfiets 10,1 procent sneller was. De betere en sneller schakelende versnellingen (2x11 tgo. 2x8) waren ook niet slecht.

In de tijdrit van tien kilometer bleef het verschil met 7,1 procent nog binnen de perken, maar het meest significant was het verschil in remkracht. Met goedkope velgremmen van een generisch merk was de Raleigh serieus in het nadeel tegenover de Canyon met de nieuwste schijfremmen van Shimano. Het duurde dan ook bijna dubbel zo lang (10,5 tgo. 5,4 meter) om tot stilstand te komen bij een snelheid van 40 kilometer per uur. Dat verschil was ook merkbaar in de daaltest, waar de slechter remmende en veel minder aerodynamische alu fiets 15,3 procent trager was. Waar de tweedehands Raleigh wel in uitblonk, was de aanschafprijs: 90 pond is een gigantisch verschil tegenover de 6.999 euro voor de Canyon Aeroad CF SLX 9.0 Di2 (wel met andere wielen).

De tips die de mannen meegeven, zijn dan ook niet uit de lucht gegrepen: een goedkoop fietsje kan ook fantastisch leuk zijn om mee te rijden, zo lang je hem maar proper, veilig en goed gesmeerd houdt, maar denk eventueel aan een upgrade die je veiligheid en vertrouwen kan vergroten, zoals betere remmen. Als het remmechanisme op zich in orde is, kun je er zelfs nog goedkoper vanaf komen door andere remblokken van een betere groep te monteren.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het septembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en uiteraard focussen we op het WK, met interviews met Nibali, Alaphilippe, Wellens (slotklim WK wordt moordend) en Anna van der Breggen, en uiteraard verkenden we het loodzware parcours in Innsbruck. Erwin Vervecken ging Fietsen Met Victor Campenaerts, we bezochten De Ketele en Ghys na hun EK-triomf, overlopen het tussenseizoen van de crossers, … Voor de recreant verkennen we drie prachtige tochten voor de komende weken en stelden we een Aero-dossier samen, met reviews van de Specialized Venge, BMC Timemachine Road en Ridley Noah Fast Disc, en met een informatief bezoekje aan de windtunnel. Verder: Bekende Velofiel Gella Vandecaveye, onze Fietsstage in Oostenrijk, een indrukwekkende prestatie in de Tour du Mont Blanc, test van de Canyon Lux, een prachtige stalen De Rosa met gegraveerde Campa-groep, nieuwtjes van Eurobike, sprintlessen, de beste voeding voor zware zweters, en veel meer!