Continental is niet alleen een bandenfabrikant, maar ook een technologiebedrijf dat onder meer actief is in de automobielsector. Vanuit een elektrische motor voor een hybridewagen ontsproot een nieuw en revolutionair e-bikesysteem, waarin de Nuvinci traploze versnellingsbak is geïntegreerd.

In Duitsland erkennen ze het enorme potentieel van de elektrische fiets op vlak van groene mobiliteit en willen ze maar wat graag deel uitmaken van dat marktsegment. Met producten voor alle types van e-bikes lijkt dat aardig te lukken.

"Wij zijn een nieuw deel binnen Continental", legt Nils Niederheide van Continental uit. "Continental eBike Systems werkt uiteraard wel samen, waar nodig, met de bandenafdeling. We kunnen pronken met twee nieuwe productfamilies: Continental Belt Drive, waarbij de ketting wordt vervangen door een stille, propere en onderhoudsvrije riem, en het e-bikesysteem, met voor komend seizoen de focus op het nieuwe 48-voltsysteem." Net zoals dat bij de banden het geval is, baseert Continental zich voor deze motoren op technologie uit de automobielsector, want het maakte die motor van 48 volt in 2016 origineel voor de Renault Scénic en Grand Scénic hybridemodellen."

"Eerder hadden we al de 36 volt, maar de nieuwe versie is een eigen ontwikkeling met twee nieuwe aandrijfsystemen die gemaakt zijn in Nürnberg, Duitsland. Daarvan hebben we twee versies. De eerste is een echte nieuwigheid in de branche: een traploze, automatische versnelling direct in de motor, de 48V Revolution. Dit is geen gewone middenmotor zoals we die kennen. De 48V Prime is de klassieke middenmotor met externe versnellingen zoals normaal. Het systeem is volledig modulair en aanpasbaar door de fabrikant die het systeem integreert in zijn fietsen."

ALTIJD IN JE COMFORTZONE

"Het geïntegreerde systeem van de 48V Revolution heeft wel wat voordelen, met name een optimale gewichtsverdeling, clean design, gebruiks- en onderhoudsgemak, één interface met motor én versnellingen, en de mogelijkheid om volledig automatisch te fietsen zonder te moeten nadenken: enkel trappen en genieten van de natuur. Een bijkomend gemak: je stopt aan het rood licht aan een zware versnelling en je vertrekt op de juiste, lichtere versnelling. Schakelen onder belasting of tijdens het stilstaan gebeurt dankzij de CVP, continuously variable planetary, met een traploos versnellingsbereik van 380 procent. Je stelt je gewenste cadans in en het systeem houdt je in diezelfde cadans, zodat je in je comfortzone blijft. Er is voor de traditionalisten ook de mogelijkheid om voor een standaard modus te kiezen waarbij je zelf de versnelling kiest. Bij een e-bike kiezen mensen vaak voor een zware versnelling, omdat de motor je toch altijd bijstaat, maar dat is erg belastend voor de motor en batterij. Met de automatische versnellingen ga je die nadelen allemaal uit de weg."

"Je kunt bij de twee 48V-systemen en de 36V kiezen uit verschillende afstandsbedieningen (in de stuurgrip verwerkt, met de joystick of draadloos) en er is ook een Bluetooth-verbinding, zodat je jouw smartphone via de speciale app kunt verbinden. Die verbinding zit op de batterij, zodat je zelfs het XT-display (met fitness-, navigatie-, weer- en andere functies via de smartphone verbinding) eventueel achterwege kunt laten. Ook qua batterij zijn er verschillende opties: geïntegreerd, wat het populairst is, op de schuine buis of op de bagagedrager, wat tegenwoordig het minst wordt gekozen."

"Cycle Union is de launch partner en hun dochtermerk e-bike manufaktur is volledig overgeschakeld op de twee versies van de 48V Continental-motor, die zich het meest richt op stads- en trekkingfietsen." De 8CHT met Conti Revolution en Belt Drive zal vanaf begin 2018 beschikbaar zijn.

CONTI OP DE E-MTB

Voor elektrische mountainbikes kiezen de fabrikanten voor de kleine en 3,4 kilo lichte 36V-motor met de gebruikelijke 250 watt aan kracht, maar met een koppel van maar liefst 90 Nm. Leg dat samen met het fluisterstille karakter en de talrijke montagemogelijkheden en je hebt een aantrekkelijke basis.

Een van de opvallendste e-mountainbikes met Continental-motor is de gloednieuwe Olympia E1-X Carbon SL van 6100 euro. Zoals de naam laat vermoeden, gaat het om een carbon frame dat ongeveer een kilo lichter is dan de alu versie. De geïntegreerde batterij van 621 Wh moet een autonomie van minstens 75 en maximaal 185 kilometer garanderen. Het Duitse Rose had al een Elec Tec hardtail met Continental-aandrijving, maar daar komt nu ook een fully met 140 mm veerweg bij . Die heeft de 612 Wh accu in de onderbuis zitten en heeft heel wat interessante onderdelen onder de motorkap voor zijn prijskaartje van zo'n 4470 euro. Net zoals Rose heeft ook het Spaanse Massi een hardtail en fully met geïntegreerd Continental-raderwerk.

CONTINENTAL WERKT AAN ABS-REM

Continental is bezig met de ontwikkeling van een eigen ABS-remsysteem, dat zich net zoals bij motorfietsen richt op de voorrem. Dat moet vermijden dat je bij hard remmen gaat wegslippen met de voorrem of over het stuur vliegt.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer met GRATIS Mountainbike Special ligt nu in de winkel, met daarin Sanne Cant en haar jacht op de 100e profzege, het fenomeen van de cross in Zonhoven, de Social Media Meter van Lars van der Haar, Fietsen met beloftewereldkampioen Joris Nieuwenhuis, Retro met Enrico Franzoi, Dylan Teuns die terugblikt op het wegseizoen, Julien Vermote over de kracht van het geloof, klimtalenten Harm Vanhoucke en Bjorg Lambrecht, ... Bovendien maak je kans op zo'n gloednieuwe carbon crossfiets van Canyon! In de Mountainbike Special (ook apart verkrijgbaar) vind je fietstests van 4 gewone MTB's en 5 e-mountainbikes van Specialized, Focus, Trek, Haibike en Wilier, maar ook de verschillende e-MTB-motorsystemen, voedingsstrategie op de MTB, trainen met Sven Nys, mountainbikeparadijs Lenzerheide, alle trends van Eurobike, ...