Zo'n elektrische mountainbike is leuk om na lange afwezigheid terug te kunnen aansluiten bij je groep of om samen te kunnen fietsen met je partner, maar velen worden tegengehouden door het hoge gewicht en het lelijke uiterlijk van zo'n e-MTB. Dat zal met deze Focus Raven² wel anders zijn.

Op Eurobike won Focus nog een award met de Project Y elektrische racefiets. Ook deze e-MTB maakt deel uit van datzelfde project. Beide maken gebruik van de lichte en perfect integreerbare Fazua-motoreenheid. Dat levert een totaalgewicht op van 14,1 kilogram. Bovendien is de drie kilo zware accu verwijderbaar, zodat je de fiets gewoon op zichzelf kunt gebruiken, want er is geen weerstand als de motor niet werkt. De batterij vormt geen echt onderdeel van de fiets en het verwijderen ervan heeft dus geen gevolgen voor de stijfheid. Enkel de opening afdekken met een bescherming en je kunt zo wegrijden.

Een licht carbon frame ontwerpen met een gigantisch gat in de schuine buis voor de batterij vormde een stevige uitdaging voor de ingenieurs. Om met een perfect frame naar buiten te kunnen treden, verbleven ze maanden naeen in Azië om rechtstreeks contact te hebben met de productiefaciliteit. Meerdere prototypes later hadden ze een kader dat even stijf en comfortabel is als de gewone Raven, een echte wedstrijdhardtail die toch comfortabel is, maar dan wel de helft zwaarder. Dat valt dan nog mee, als je al een van de lichtste MTB's hebt.

MOTOR MET NATUURLIJK GEVOEL

Belangrijk voor Focus was om een e-MTB te hebben die niet rijdt als een crossmoto, maar als een echte mountainbike. De ondersteuning van de Fazua-motor is dan ook duidelijk aanwezig, maar niet zo overweldigend en bruut als bij de meeste andere systemen die vandaag op de markt zijn. Er zijn drie standen, waarbij het zwaarste ondersteuningsniveau je echt wel aan een stevig tempo naar de top van de klim brengt.

De Focus Raven² komt eind 2017 op de markt in twee varianten, de gewone (Shimano SLX 1x11 met Deore-remmen, BBB alu delen, Rodi Ready 27, Fox 32 Rhythm) en de Pro (Shimano XT 1x11, FSA SL-K carbon cranks, BBB carbon zadelpen en alu cockpit, DT Swiss M1650, Fox 32 Float SC Performance). Beide hebben een carbon frame met Boost-standaard voor en achter, en een Fazua-motor met 60Nm koppel en 250 W. Prijzen beginnen vanaf 4999 euro.

STUNT BIJ INTRODUCTIE

Om de kwaliteiten van de Raven² kracht bij te zetten heeft Focus twee crosscountryrenners van het Focus XC-team kunnen strikken voor een unieke uitdaging. Europees kampioen Florian Vogel en Markus Schulte-Lünzum zochten de limieten van de fiets op tijdens een Transalp via de legendarische Heckmair-route. Ze deden dat met de Raven² Pro die enkel aangepast was met stevigere tubeless Continental Pro Ltd-banden en een dropper zadelpen. Bedoeling was om de Transalp non-stop en binnen de 36 uur af te werken. Ze deden het zomaar even binnen de 27 uur en dat ondanks sneeuwbuien op de Gavia en ander oponthoud. Ze hadden bovendien geen ervaring met de route, waardoor ze 's nachts onbewust een hele tijd nipt langs een gapende afgrond reden. Ze werden tijdens hun tocht ondersteund door bevoorradingen en ze konden kleren wisselen in de meereizende camper. Voor de 400 kilometer met 16.000 hoogtemeters hadden ze 19 vers opgeladen batterijen nodig. Een opmerkelijk exploot.

EERSTE INDRUKKEN

Nadat de twee profmountainbikers in Riva del Garda waren aangekomen, was het de beurt aan de opgetrommelde journalisten om de Raven² uit te proberen. We reden vanuit de bekende Italiaanse mountainbikestad noordwaarts over allerlei types wegen, goed voor meer dan 52 kilometer en 1100 hoogtemeters. De Fazua-motor mocht dus goed zijn werk doen. Toch startten we met een vlakke aanloop zonder ondersteuning. Dat moest aantonen hoe vlot je kunt rijden met deze fiets als je hem zonder motor gebruikt. Bij het accelereren voelde je het extra gewicht, waardoor je de fiets niet zo snel heen en weer slingert terwijl je op de pedalen staat, maar het mag duidelijk zijn dat deze Focus geen loodzwaar beest is waarmee je enkel mét motorondersteuning kunt rijden. Eerste opdracht geslaagd.

Dan was het de beurt aan de motor om zich te bewijzen. Hellingen boven de tien en twintig procent dienden zich aan, dus begonnen we op de lichtste stand. Daarbij voel je de motor werken, maar moet je nog altijd zelf het meeste input geven. Stand twee is duidelijker merkbaar en laat je denken dat je de beste benen in lange tijd hebt. De derde stand, aangeduid met roze leds op de bediening, geeft je echt een stevig zetje. Florian Vogel, die na een rit van 27 uur wel recht van spreken had, wees ons op het belang van een passende cadans. We waren op een te licht verzet bezig, waardoor de motor weinig van nut was. Met een cadans van zo'n 70 à 80 omwentelingen was de bijdrage van de Fazua inderdaad een pak beter en vloeiender.

Voor huidige gebruikers van e-bikes zal dit misschien als een nadeel klinken omdat veel systemen tegenwoordig bij gelijk welke cadans een stevige bijdrage leveren, maar wie voor het eerst overstapt van een gewone MTB naar deze Focus zal het allemaal waarschijnlijk normaal vinden. Net als anders moet je namelijk de juiste versnelling kiezen zodat je een passende cadans hebt voor de hellingsgraad waarop je je bevindt. Dat maakt dat je nog altijd echt aan het fietsen bent en je niet gewoon laat meedrijven op een motor. Wij konden het soort hulp dat deze Fazua-motor levert in alle geval appreciëren.

Uiteraard kun je niet klimmen zonder af te dalen. Met een hardtail met niet bepaald agressieve Conti Race King-banden (die trouwens wel uitstekend zijn voor snelle parcours) doe je dat beter niet op het scherp van de snee, maar onze ervaren gids en de aanwezige, technisch onderlegde bikers dachten daar anders over. Dus doken ook wij met doodsverachting naar beneden... Met meer geluk dan kunde lukte dat zelfs zonder lekke band of valpartij, maar het was een openbaring om te zien hoe zwaar een parcours eigenlijk wel mag zijn voor een racehardtail als deze Raven². Grote, puntige en losliggende stenen werden telkens achtergelaten alsof het niets was. Het plezier van het mountainbiken vind je met deze unieke e-MTB zowel bergop als bergaf altijd terug.

Lees alles over mountainbikes en e-MTB's in de Mountainbike Special, gratis bij het oktobernummer van cycling.be magazine, vanaf nu in de winkel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer met GRATIS Mountainbike Special ligt nu in de winkel, met daarin Sanne Cant en haar jacht op de 100e profzege, het fenomeen van de cross in Zonhoven, de Social Media Meter van Lars van der Haar, Fietsen met beloftewereldkampioen Joris Nieuwenhuis, Retro met Enrico Franzoi, Dylan Teuns die terugblikt op het wegseizoen, Julien Vermote over de kracht van het geloof, klimtalenten Harm Vanhoucke en Bjorg Lambrecht, ... Bovendien maak je kans op zo'n gloednieuwe carbon crossfiets van Canyon! In de Mountainbike Special (ook apart verkrijgbaar) vind je fietstests van 4 gewone MTB's en 5 e-mountainbikes van Specialized, Focus, Trek, Haibike en Wilier, maar ook de verschillende e-MTB-motorsystemen, voedingsstrategie op de MTB, trainen met Sven Nys, mountainbikeparadijs Lenzerheide, alle trends van Eurobike, ...