Scott heeft zijn 14 jaar oude mountainbikemodel Genius nog maar eens stevig opgefrist. Naast een compleet vernieuwd 150mm veerweg-concept is de Genius voor 2018 compatibel met zowel 27.5" als 29"-wielen. Zonder sleutelen, wél met slechts één knopje.

De Genius is al jarenlang een van Scotts meest populaire offroadfietsen. Dankzij continue innovatie, technologie en ontwerp staat de trailbike waar hij nu is. "Wat naar beneden gaat, moet eerst omhoog geraken", klinkt het bij de Amerikaanse fietsconstructeur. "Dit is al jarenlang het uitgangspunt van de Genius zodat hij inzetbaar is op alle terreinen en elk obstakel op zijn weg kan overwinnen. Steile beklimmingen met uitstekende boomwortels? Geen probleem. Snelle, bochtige singletracks? Graag. Een afdaling van twee kilometer lang in de Alpen? Klinkt ons als muziek in de oren."

27.5" EN 29"-COMPATIBEL

Het meest opvallende staaltje technologie is de compatibiliteit met 27.5" en 29"-wielen. Dit houdt in dat één frame en vork in staat zijn om zowel 27.5" als 29"-sets onder zich te krijgen zonder verdere aanpassingen te hoeven maken. Het enige dat je hiervoor moet doen, is een kleine schakelaar aan de voorvork omdraaien en je wielen verwisselen. Dankzij deze uitvinding blijft de hoogte van de fiets gelijk en dat geldt ook voor het rijgedrag. Met 27.5"-wielen kun je banden opleggen met een breedte tussen 2.5" en 2.8". De grotere 29'ers kunnen voorzien worden van exemplaren tussen 2.4" en 2.8". Met zo'n bandbreedte zal je ongetwijfeld niet snel een tekort aan grip hebben.

VERPLAATSTE VERING

De veer achteraan blijft met zijn 150mm gelijk aan het vorige model van de Genius. Al heeft Scott het concept ervan volledig omgegooid. Het systeem hangt niet langer horizontaal aan de bovenbuis, maar staat nu rechtop tegen de staande zitbuis. De rest van het veersysteem achteraan werd ook opgeschoven tot net voor de achteras. Dit kreeg Scott voor mekaar omdat het patent van Specializeds FSR-technologie afliep en zo, samen met andere merken, de Horst Link-locatie kon gebruiken. Verder kreeg de nieuwe Fox Nude-demper een stevigere plek zodat de stijfheid ter hoogte van het bottom bracket verhoogt, en tegelijk ook de kabels netjes weggewerkt zijn.

CLEANE COCKPIT

Aan het stuur vind je een veerbedieningssysteem waarbij je kunt kiezen uit drie standen: Open, Traction en Lockout. Wanneer je wisselt van stand, wordt tegelijk je voor- en achtervering aangepast. Om alles vanaf je cockpit te kunnen bedienen, voorziet Scott zes kabels die netjes naar de minst storende plek worden geleid en daar in het frame verdwijnen. De cockpit zelf bestaat uit het knappe Hixon-onderdeel. Het verenigt het stuur en de stuurpen in één carbon creatie die zorgt voor een lichter en sterker geheel met een strakkere look. De Hixon is verkrijgbaar met een breedte van 760mm, lengtes van 40, 50 of 60mm en legt niet meer dan 290 gram in de weegschaal.

MEER DAN 10 VERSIES MÉT E-BIKE

De vernieuwde Genius is verkrijgbaar in meer dan tien verschillende versies. Tot slot vervolledigt de elektrische E-Genius het ruime gamma. Het vernieuwde design van de 150mm-veerweg werd ook hier gebruikt, maar kreeg een 250 Watt motor om extra kracht te leveren. De E-Genius bevat een Shimano Steps E8000-motorsysteem, waar Scott vroeger opteerde voor een Bosch-variant. Omdat ze met de Shimano-motor een kortere en dus meer levendige achterbrug kunnen bereiken, lijkt Scott de sprong te maken naar elektrische aandrijving van de Japanners.

Verlekker je alvast met leuke illustraties en demo's van de nieuwe Genius via de link onderaan!

SCOTT GENIUS SPECIFICATIES

Framemogelijkheden: verkrijgbaar met carbon of aluminium frame
Compatibiliteit: 27.5" en 29"-wielen
Bandbreedte: 2.5"-2.8" bij 27.5"-wielen, 2.4"-2.8" bij 29"-wielen
Vering: 150 mm vooraan en 150 mm achteraan
Stuurhoek: 65.6°
Zithoek: 74°
Lengte achterbrug: 436mm
As: 148x12mm Shimano E-Thru steekas achteraan
Maten: Small, Medium, Large, X-Large
Framegewicht: 2249 gram

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het juninummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met daarin een exclusief gesprek met fenomeen Peter Sagan, een verkenning van het BK Antwerpen met Niko Eeckhout, Gianni Moscon, Lotte Kopecky, de staat van het vrouwenwielrennen, Sur Place in de Vogezen, de schijfremmen van Campagnolo, daal- en bochtentechniek, tips om je bike superlicht te maken, een test van de Canyon Endurace Disc voor vrouwen, aerodynamica, voedingstips voor de finale, het geheim van de powernap, trainingen om explosiever te worden, Bekende Velofiel Joël Smets, ... Bovendien kun je een Merckx winnen en er de Marmotte mee rijden!