Niemand minder dan Specialized-uithangbord Peter Sagan mocht de nieuwe Diverge inwijden. Hij deed dat uiteraard in zijn geheel eigen stijl, waarbij hij de gravelfiets iets verder dreef dan de meeste gebruikers zullen doen. Intussen stelde Specialized ook de nieuwe Allez en Crux voor.

Enkele jaren geleden kwam Specialized met de Diverge op de proppen. Intussen kan de nieuwste generatie van dat soort gravelfietsen al bredere banden aan en dus was het tijd voor een update. De steekassen zijn behouden en natuurlijk zien we hier Flatmount-remklauwen - twee zaken die standaard zijn geworden op schijfremracers. De Future Shock vanop de nieuwe Roubaix was een makkelijke keuze. Deze comfortingreep die zorgt voor wat demping onder het stuur zal zonder meer een meerwaarde zijn voor de Diverge. De veer is wel wat progressiever ingesteld, zodat je niet meteen op het eindpunt van de demping zit als je een zwaarder obstakel neemt. Door de Future Shock komt de voorkant iets hoger uit dan bij de vorige Diverge.

Het bracket van de nieuwe versie komt dichter bij de grond (85 mm drop tgo. 76 mm). De wielbasis is korter geworden, met een kortere achtervork, in combinatie met een minder steile balhoofdhoek, zodat je een stabielere fiets krijgt. De damesversie heeft dezelfde geometrie als die voor de mannen, maar heeft wel een maatje 44 als kleinste optie. Uiteraard zijn de contactpunten en onderdelen volledige aangepast aan de noden van de vrouw. Naast de gewone racewielmaat van 28", waarbij je banden tot 42 mm breed kunt monteren (38 mm bij de alu versies), kun je ook opteren voor 650b wielen en banden tot 47 mm dik. De S-Works-uitvoering weegt slechts 880 gram, zodat je een complete fiets krijgt van 8,16 kilo.

De spatbordoogjes zijn Plug & Play, je kunt maar liefst drie bidonhouders monteren - handig bij lange avontuurlijke ritten - en de frames zijn compatibel met de SWAT-opbergruimte aan het bracket. Voor het echt ruwe werk kun je een dropper-zadelpen plaatsen, want er is ruimte voor de nodige kabels of leidingen.

Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar voorlopig krijgen we in de Benelux de S-Works enkel als frameset. De andere carbon modellen zijn: Expert (Sram Force) en Comp (Shimano 105). De alu modellen: E5 Comp (105), E5 Elite (Tiagra) en E5 Sport (Sora)

CruX

De Crux is ook weer helemaal mee met de laatste trends. Specialized maakte het frame van zijn cyclocrosser meteen 400 gram lichter, tot 900 gram in een maat 56. Zowel voor als achter zien we hier, net als bij de Diverge, 12 mm steekassen. Extra comfort wordt hier bereikt door een interne zadelpenklem, die de zadelpen 20 mm extra ruimte heeft om door te buigen. Het bracket komt 2,5 mm hoger dan bij de vorige Crux.

Gebruik je de maximaal toegelaten (in UCI-wedstrijden tenminste) 33 mm banden, dan heb je nog 8 mm ruimte over, zodat modder vlot weg kan. Bepaalde S-Works-modellen zullen zelfs speciale hydrofobe verf krijgen zodat modder er niet blijft aan hangen.

ALLEZ

Specialized zet ook zijn instapmodel op dieet. De Allez krijgt E5 aluminium met meer variatie in wanddikte, wat zorgt voor 450 gram gewichtsbesparing. De geometrie is meer aangepast aan het doelpubliek, zodat die meer in de buurt komt van de Roubaix dan de Tarmac. Zo krijg je een stabielere fiets met hogere balhoofdbuis en langere wielbasis. Wil je toch een agressiever frame, dan is er nog altijd de knappe Allez Sprint met Swartweld-technologie.

Net als bij de Roubaix en de Diverge zien we een lager aangezette staande achtervork, die voor wat comfort zorgt. De full carbon voorvork is afgeleid van de Tarmac en is lichter, comfortabeler en stijver. Interne bekabeling en montagepunten voor rekjes en spatborden zijn nog twee opvallende kenmerken.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het juninummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met op de cover Mark Cavendish die jaagt op het zegerecord van Eddy Merckx in de Tour. Verder: Michal Kwiatkowski, de chocolatier in Jasper Stuyven, het Belgisch kampioenschap volgens Van Avermaet en Gilbert én een parcoursverkenning van dat BK in Binche, Fietsen Met Dylan Teuns, Sofie De Vuyst die terugvocht na een zwaar ongeval, vooruitblik op de Giro Rosa, Mikel Landa, revelatie Remco Evenepoel, ... De actieve wielerfanaat heeft even veel keuze in dit magazine, met de zin en onzin van preventieve hartscreenings, de grote fietsbrillentest, fietsen in Zwitserland, het verhaal van Ludo Dierckxsens in de Mallorca 312, Gran Fondo Il Lombardia, fietsvragen beantwoord over conditie onderhouden op reis en het nut van crossfit, fietstests van de Specialized Stumpjumper en Smets Aero, en veel meer.