Specialized komt de markt van 650b mountainbikes binnen. De Amerikaanse 29er-specialist blijft geloven in de grote wielen maar ziet ook het nut in van de middenmaat. Twee Stumpjumper FSR-modellen zijn het begin.

Specialized gelooft in grote wielen, als deze op de juiste manier gebouwd zijn voor de rijder en de bijbehorende rijervaring. Bikers moeten volgens de Amerikaanse fabrikant altijd de grootst mogelijke wielmaat kiezen die bij hun past: "29ers zijn snel, stabiel en leuk om te rijden, maar niet alle 29ers zijn goed gebouwd. Wij hebben onze Specialized 29ers ontwikkeld aan de hand van onze belangrijkste focuspunten (lichtgewicht, rijeigenschappen en plezier) om de negatieve punten van de grote wielen te minimaliseren."

"We weten echter dat niet iedere biker op een 29er wil fietsen. We willen daarom blijven voldoen aan de behoeftes van de rijders met een kleinere wielmaat. We introduceren dan ook onze eerste 650b fiets, uiteraard met wielmaat-specifieke ontwikkeling, de Stumpjumper FSR EVO 650b."

WAAROM NU 650b?

650b biedt voordelen ten opzichte van 26" op het gebied van tractie, stabiliteit en controle. Specialized wil natuurlijk voldoen aan de behoeftes van de rijders, en die vragen duidelijk om een fiets als deze: "We blijven ons uiteraard focussen op de ontwikkeling van 29ers, want we geloven volledig in 29ers. Toch zijn er twee scenario's waarbij een kleiner wiel, dat potentieel lichter is en sneller accelereert, voor sommige rijders een voordeel kan opleveren:
1. Speels: Als de rijders op zoek zijn naar meer wendbaarheid op zeer technische parcoursen. De kleinere wielen van de 650b fiets kunnen ook iets alerter aanvoelen. Vergeet daarbij echter niet dat met onze recente 29er geometrie de achterbruggen nog altijd korter zijn dat de 650b fietsen van de meeste andere merken.
2. Maat: We kunnen 650b fietsen maken met een lagere 'standover' hoogte."


ZAL SPECIALIZED 3 WIELMATEN GAAN GEBRUIKEN?

26" wielen zullen in de toekomst een steeds kleinere rol gaan spelen. Ze zullen niet direct helemaal verdwijnen, maar je kunt er - volgens Specialized en ook volgens cycling.be - van uitgaan dat 650b in de toekomst de rol van 26" zal overnemen. "We noemen de fietsen 650b, omdat dat is wat ze zijn. De naam 27,5" is misleidend, omdat deze nieuwe maat niet precies tussen 29" en 26" inligt. Het Specialized-productteam voor banden heeft de afgelopen maand al een serie 650b banden geïntroduceerd en ons productteam voor wielen werkt hard aan het kunnen bieden van de beste wielen aan de rijders."

2 MODELLEN

De 650b Stumpjumper FSR fietsen zullen medio april leverbaar zijn. Aan de ene kant heb je de FSR Carbon Expert Evo 650b, met een FACT 9m carbon FSR frame met Evo-geometrie, 150 mm veerweg, Fox Float CTD Factory achterdemper (met Boost Valve, Kashima-coating en Autosag), RockShox Pike RC voorvork (150 mm, 15 mm steekas), Sram X01 11-speed met uitstekende Shimano XT remmen, en Command Post zadelpen.

De FSR Comp Evo 650b heeft een M5 alu frame met dezelfde 142 mm steekas achteraan en dezelfde geometrie als de Carbon. Daarnaast krijg je een Fox Float Evolution achterdemper, RockShox Revelation RC3 voorvork (150 mm, 15 mm steekas), Sram X9 versnellingen, Shimano Deore remmen en Specialized Command Post.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!