Lightweight is vooral bekend van de wielen, maar nu is er ook de Urgestalt, het raceframe. In tegenstelling tot de wielen niet meer in de heimat geproduceerd, maar wel met dezelfde focus op stijfheid.

Lightweight begon zijn geschiedenis nochtans met een fietskader en waagde zich pas later aan wielen. Deze keer is het wel duidelijk de bedoeling dat de Urgestalt perfect samengaat met de Lightweight-wielen. De zin 'Frame my wheels' op de bovenbuis is daar een niet al te stille hint naar. 'Urgestalt' betekent trouwens 'archetype', waarmee verwezen wordt naar de bedoeling: een design ontwikkelen dat optimale krachtoverbrenging, stijfheid, licht gewicht en uitstekende rijeigenschappen garandeert door middel van een zo perfect mogelijke carbonstructuur.

Met het gewicht (of het gebrek eraan) zit het goed: het opgegeven framegewicht is maar 790 gram (al ligt dat wat hoger bij onze geteste maat 58) en de voorvork doet daar maar 320 gram bij. De krachtoverbrenging en de stijfheid moeten daar allerminst voor onderdoen. Spurtjes bergop en plotse acceleraties gaan zo vlot dat het bijna pijnlijk te noemen is als je daarna overstapt op een 'gewone' racefiets. Het massieve PressFit-bracket en de dikke liggende achtervork doen goed hun werk, zo blijkt. Een bochtje insturen gaat eveneens messcherp - zoals we het graag hebben, dus.

COMFORT?

Jammer genoeg gaat stijfheid al te vaak gepaard met een serieus gebrek aan comfort, maar wees gerust: de Duitse ingenieurs zijn niet in die valkuil getrapt. We trokken ook de Vlaamse Ardennen in en daar bleef de Urgestalt zijn mannetje staan. Ondanks de 22 mm smalle Continental Competition-tubes hield de fiets zich sterk op de ruwe kasseiwegen. Uiteraard absorbeert het frame geen schokken zoals een echte kasseifiets dat doet, maar we konden toch nog altijd spreken over een aanvaardbaar comfortniveau. Toegegeven, het prijskaartje van 4460 euro is aanzienlijk, maar deze fiets biedt wel wat de reclameteksten verkondigen. Lightweight heeft zijn intrede in de framemarkt niet gemist.

OPBOUW

De Urgestalt wordt enkel als frameset aangeboden. Naast frame en voorvork krijg je er ook nog een custom zadelpen bij. Een interne, wigvormige klem houdt die zadelpen vast - je ziet dus geen zadelpenklem zitten. Na wat carbon montagepasta te smeren bleef de klemming perfect. Het meest opvallende naast het frame was natuurlijk de superstijve en superlichte (935 gram) Meilenstein Obermayer-wielset (met 4480 euro even duur als de frameset), die een opvallend goede nieuwe remrand had. Een indrukwekkend setje wielen: wees maar voorbereid op enkele nieuwe Strava-KOM's als je deze in je fiets monteert. Accelereren, sprinten en bergop rijden: dat zijn de specialiteiten van de Meilenstein. Nog twee andere Lightweight-onderdelen sierden de fiets: de Edelhelfer-bidonhouder en het Rennbügel-stuur. Over beide carbon kunstwerkjes geen klachten!

De Di2-compatibele fiets was custom afgebouwd met Sram Force 22, een rem- en schakelgroep die het in onze testperiode uitstekend deed. Remmen gaat vlot, schakelen evenzeer, en je kunt probleemloos met een schuine kettinglijn rijden zodat je het maximum haalt uit de 22 versnellingen.

CONCLUSIE

De Urgestalt richt zich op een heel specifiek doelpubliek: veeleisende en ambitieuze recreanten en renners die niet willen opvallen - daarvoor is de volledig zwarte fiets nogal low profile - en niet geïnteresseerd zijn in WorldTour-sponsoring. Zonder al te veel publiciteit loopt de verkoop van dit niet bepaald goedkope kleinood als een trein, dus aan gegadigden met goed gevulde portefeuilles is er blijkbaar geen gebrek. Wij leerden in elk geval de duidelijke kwaliteiten (superlicht, stijf en relatief comfortabel) erg te appreciëren. Enkel die overgang naar onze 'gewone' fiets viel wat tegen ...

BEOORDELING

Comfort: 3,5 op 5
Stijfheid: 4,5 op 5
Stabiliteit: 4,5 op 5
Gewicht: 4,5 op 5
Prijs-kwaliteitverhouding: 3 op 5

SPECIFICATIES

Frame: Lightweight Urgestalt
Voorvork: 1,5" x 1 1/8" tapered, full carbon
Stuur: Lightweight Rennbügel
Stuurpen: 3T ARX Pro
Zadelpen: Lightweight
Zadel: Prologo Zero II Nack
Groepset: Sram Force 22
Wielen: Lightweight Meilenstein Obermayer
Tubes: Continental Competition 22
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 60
Gewicht zonder pedalen: 6,2 kg (maat 58, compleet)
Prijskaartje: 4.460 euro (enkel frameset)

 

Dit artikel verscheen in het februarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!