Nadat we in het septembernummer al inzoomden op de wegcampagne van Telenet Baloise Lions, belichten we ditmaal de laatste rechte lijn naar de start van het nieuwe veldritseizoen. Teammanager Sven Nys twijfelt er niet aan: "De voortekenen zijn goed: we zijn klaar voor een schitterende winter!"

In het septembernummer van cycling.be magazine kon u lezen hoelang de renners van Telenet Baloise Lions vakantie nemen na een lang en slopend seizoen, hoe ze vervolgens opbouwen naar hun wegcampagne en hoe ze die wegcampagne concreet invullen. Vanaf half mei draaien de veldrijders van team-Nys mee in het (pro)continentale circuit en betwisten ze interessante eendags- en rittenkoersen zoals de Baloise Belgium Tour, Dwars door het Hageland en het Belgisch kampioenschap. Maar er komt uiteraard een moment dat het vizier opnieuw op de cross gericht wordt. Een moment dat ritueel bekrachtigd wordt via de levering van het nieuwe materiaal. "Begin augustus arriveren de fietsen, de kledij en alle nodige accessoires op onze service course in Paal. Dat is altijd een fijne gebeurtenis - alsof Sinterklaas langskomt. Iedereen is toch benieuwd hoe de nieuwe outfits en crossfietsen eruitzien", zegt teammanager Sven Nys.

Begin augustus vormt ook een kantelpunt in de seizoensvoorbereiding van Telenet Baloise Lions. "Vanaf dan laten we de wegfiets haast volledig aan de kant en voeren de renners quasi alle trainingen uit op hun nieuwe tuig", legt Sven Nys uit. "Het komt er dan op aan om zo snel mogelijk opnieuw het echte 'crossgevoel' te pakken te krijgen. Bij de meesten komt dat gauw terug, maar het niveau in het veld is deze dagen zodanig hoog dat zo'n inloopperiode echt wel nodig is. Wanneer we half augustus voor de tweede keer op stage trekken naar Mallorca, moeten onze renners immers meteen kwalitatief kunnen trainen en moeten die crossreflexen dus al aanwezig zijn."

 

CROSSSTAGE IN MALLORCA

De tweeweekse zomerstage in Mallorca is louter gericht op het werk in het veld en verloopt bijgevolg helemaal anders dan de wegstage in april (zie het eerste artikel van deze reeks, dat verscheen in het septembernummer, red.). "Waar we in april starten met lange duurtrainingen en de intensiteit geleidelijk aan opdrijven via bloktrainingen, intervalsessies en zogeheten maximaaltesten, leggen we er in augustus meteen de pees op en bestaan de trainingen hoofdzakelijk uit een opeenvolging van korte prikkels", aldus Nys. "Het trainingsvolume is grosso modo hetzelfde - lees: 25 à 30 uur per week voor de mannen, 15 à 20 uur voor de vrouwen - maar de intensiteit ligt hoger in augustus. Elke dag staan er minstens twee en soms zelfs drie trainingen op het programma. We focussen niet alleen op het kweken van die specifieke 'veldritconditie' (lees: lange tijd in het rood kunnen gaan), maar lassen uiteraard ook looptrainingen en technieksessies in om crossspecifieke handelingen in te oefenen: op en af de fiets springen, de fiets schouderen, trappenlopen, door het zand klieven, over balkjes wippen, enzovoort."

Lees het volledige artikel in de crossgids van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!