Als je samen met een lichte, zwaardere, oudere of jongere trainingsmakker een rit afwerkt aan dezelfde intensiteit, zal een van jullie tweeën meer of minder calorieën verbranden dan de ander. Hoe valt dit te verklaren? Wij vroegen het aan dokter Jens De Decker.

We kunnen alvast zeggen dat calorieverbranding met enorm veel factoren te maken heeft. Laten we eerst en vooral eens nagaan wat 'een calorie' eigenlijk inhoudt. Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie die je nodig hebt om 1 gram zuiver water 1 °C te verwarmen. We praten steeds over calorieën, maar eigenlijk bedoelen we kilocalorieën (kcal). Dat zie je ook steeds op voedingsetiketten staan omdat een calorie een zeer kleine eenheid is. De energie die we nodig hebben voor allerlei taken en activiteiten halen we uit de drie grote 'macronutriënten': eiwitten, vetten en koolhydraten. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal op, 1 gram eiwitten ook 4 kcal en 1 gram vet 9 kcal. Door die voedingsstoffen in te nemen, zijn we in staat om de nodige energie te leveren.

 

AFHANKELIJK VAN VEEL FACTOREN

Wanneer je als een gek de pedalen geselt, verbruikt je lichaam heel wat kcal. Maar zelfs zonder speciale activiteiten gebeurt dat. Het rustmetabolisme staat in voor het in gang houden van de vitale functies zoals ademen, onze hartslag, enzovoort. Bij een doorsneeman ligt dat standaardverbruik rond 2.500 kcal, bij een gemiddelde vrouw rond 2.000 kcal. Hier begint het: je merkt al meteen een verschil in het aantal verbrande kcal op, en dat terwijl je nog niet eens op je fiets bent gesprongen. Er zijn nog heel wat andere factoren die bepalen hoeveel kcal je lichaam nodig heeft om bepaalde taken uit te voeren. Zo spelen naast je geslacht ook je lichaamsbouw, leeftijd, conditioneel niveau, hormonale verschillen, lichaamssamenstelling (zoals vetdistributie en spiermassa), efficiëntie van het zuurstofverbruik en nog heel wat andere facetten een rol.

Een zwaardere persoon zal dus niet altijd meer kcal verbruiken. Maar we kunnen ook niet zomaar stellen dat een getrainde atleet per definitie minder kcal verbruikt dan een ongetrainde persoon. Een atleet zal zelfs een hoger rustmetabolisme hebben omdat zijn processen 'heviger' verlopen. Het is pas wanneer er een fysieke inspanning volgt dat het lichaam van een getrainde atleet een stuk efficiënter omspringt met energie. Een getraind iemand heeft vaak ook meer spieren, en die vergen op hun beurt meer energie dan gewoon weefsel. Je ziet het: het is allemaal niet zo simpel te verklaren. Misschien is je trainingsmakker een pak jonger of ouder dan jij? Leeftijdsverschil kan immers ook een rol spelen in dit verhaal. Zo piekt het rustmetabolisme bij personen tussen 20 en 30 jaar oud, maar tijdens een activiteit zullen ze net minder kcal verbranden dan een oudere persoon met hetzelfde conditionele niveau. Daarnaast is ook je zuurstofverbruik een heel persoonlijk gegeven.

Lees het volledige artikel in het oktobernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!