Hoe leeft de beste tijdrijder ter wereld toe naar de belangrijkste afspraak van het jaar? Dat was de cruciale vraag toen we Rohan Dennis gingen opzoeken in de aanloop naar het WK in Yorkshire. De Australische wereldkampioen in het werk tegen de klok verklapte ons zijn tien tijdritgeboden.

Rohan Dennis stapte in de twaalfde etappe van de Tour de France ontmoedigd van zijn fiets. Sindsdien is het stil rond de regerende wereldkampioen tijdrijden, maar volgens ingewijden werkt hij hard om een tweede regenboogtrui te veroveren. Wij spraken met Rohan Dennis in de Ronde van Californië, waar hij ons een blik gunde in zijn leven als tijdrijder.

 

BEMIN JE TIJDRITFIETS

Rohan Dennis begon te koersen op de piste, zoals heel wat Australische wielrenners. Al snel werd duidelijk dat hij sterk was in het werk tegen de klok. Hij behaalde verschillende titels, op en naast de baan. In 2015 leerde het grote publiek hem kennen toen hij in Utrecht de proloog van de Ronde van Frankrijk won. "Ik werk momenteel 20 procent van mijn trainingen af op de tijdritfiets", zegt hij. "Ik hoorde dat die verhouding bij Victor Campenaerts 80-20 is (dat klopt niet, het zou om 40-60 gaan bij de werelduurrecordhouder, red.). Ik weet dat andere tijdrijders meer tijd spenderen op die fiets, maar ik heb in het verleden zo veel tijdrittrainingen afgewerkt dat ik dat nu minder nodig heb. Bij andere tijdrijders moet er nog altijd geschaafd worden aan de positie, maar ik heb mijn lichaam in de loop der jaren zo ontwikkeld dat mijn spieren het best presteren in een tijdritpositie, terwijl velen daar echt specifiek op moeten werken. Ik kan meer kracht ontwikkelen op een tijdritfiets dan op een wegfiets, terwijl dat bij de meeste andere renners omgekeerd is. Zo zit in nu eenmaal in elkaar. Of dat nog kan wijzigen? Vorig jaar heb ik veel geklommen, focuste ik meer op een klassement en merkte ik dat mijn tijdrijden erbij gebaat was, behalve dan in korte, explosieve chrono's. Normaal gezien ben ik na twee weken in een grote ronde helemaal naar de vaantjes, maar in de Vuelta van vorig jaar was ik nog heel fris en won ik de tijdrit op dag 16. Dat zou vroeger nooit gelukt zijn, maar mijn uithouding was nu gewoon beter."

 

ZOEK HET BESTE MATERIAAL

"Ik weet dat Victor Campenaerts een echte materiaalfreak is. Hij had speciale schoenen laten ontwikkelen voor zijn werelduurrecordpoging (zonder aanschroefknoppen), reed met een bijzondere helm, beschikte over een volledig op maat gemaakte fiets, enzovoort. Hij kient dat allemaal minutieus uit. Of ik daar ook zo maniakaal mee bezig ben? Ja en neen. Je bent gebonden aan wat je sponsors je geven. In de perfecte wereld kan je alles testen en rijd ik met het beste materiaal van elke fabrikant, maar de realiteit is helaas anders. Er is ook niet één sponsor die in alle opzichten het beste en het snelste in huis heeft, dus je kan niet alles hebben. Je moet het doen met wat je krijgt." Het gerucht dat Dennis niet tevreden was over zijn fiets en zijn kledij ging toen al de ronde, maar in Californië wilde hij daar niets over kwijt. Het zou alleszins de grote aanleiding geweest zijn voor zijn opgave in de Tour. Zo vertelde Thomas De Gendt daags nadien in zijn Tourcolumn in Het Nieuwsblad dat de Australiër met zijn Merida-fiets op het nationaal kampioenschap tijdrijden 40 seconden trager was dan een jaar eerder met zijn BMC-fiets, terwijl hij identieke wattages duwde.

Lees het volledige artikel in het septembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!