Er is de laatste tijd heel wat te doen om tubelessbanden. Zonder binnenband op pad gaan is een drempel, maar wij beantwoorden het hoe, wat en waarom. Bovendien testten we verschillende banden en wielen.

De zeges van Fabio Jakobsen in de Ronde van Californië en Alexander Kristoff in Gent-Wevelgem zouden wel eens net datgene kunnen zijn wat nodig was om tubeless het finale zetje te geven en het innovatieve concept echt te lanceren bij het grote publiek. Leg daar het steeds ruimer wordende aanbod, de verbeterde compatibiliteit tussen banden en velgen én het verbeterde montagegemak naast en je ziet dat het moment is aangebroken om een stand van zaken te geven over de tubelesstechnologie voor racefietsen. We testen voor jou de beste combinaties van wielen en banden, tonen hoe je eraan begint en waarom het voor jou interessant is om de stap naar tubeless te wagen.

Alexander Kristoff greep in Gent-Wevelgem de zege met Campagnolo Bora WTO 60-wielen en Vittoria-banden, maar moest in Parijs-Roubaix gedesillusioneerd toekijken hoe hij lekreed met diezelfde setup. Daarbij moeten we wel de kanttekening maken dat hij zelfs voor de zwaarste kasseikoers bleef vasthouden aan de standaard Corsa Graphene 2.0 TLR-banden van 25 millimeter in plaats van een sterkere versie van 28 of 30 millimeter. Fabio Jakobsen won in de Ronde van Californië met een prototype van een tubelessband van Specialized en zijn ploeg ontdekte zelfs dat er tijdens de rit een lek werd gedicht dankzij de latexvloeistof. Hij somde nadien mooi enkele voorbeelden van tubeless op: "Ik ben er helemaal weg van, omdat ze de oneffenheden in de bochten beter absorberen. Ik krijg er in elk geval meer vertrouwen door. Als ik rem, voel ik dat ik dankzij de tubelessband een betere verbinding heb met de weg. Als de ploeg het toelaat, rij ik er vanaf nu altijd mee."

Wie mountainbiket, kent de voordelen van tubeless: veel minder gevaar op stootlekken en ook een veel grotere algemene lekbestendigheid, terwijl je met een lagere bandendruk kan rijden. Ook op de racefiets zorgt dat voor meer comfort en zelfs minder rolweerstand, want onafhankelijke tests bewezen dat een tubelessband sneller is dan de overeenstemmende buitenband met binnenband.

Lees het volledige artikel in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.