Wanneer het in de media over de fysieke capaciteiten van wielrenners gaat, valt vaak de term VO2 max. Wat betekent dat precies? Bestaan er specifieke trainingen voor? En kan je ook als recreant je VO2 max verbeteren?

VO2 max. Het klinkt als de sportieve uitvoering van een of andere blitse wagen. Maar in feite hoef je geen dikke portefeuille te hebben om het in huis te halen. Sterker nog: iedereen beschikt over een VO2 max. Samen met Energy Lab zochten we uit waarom dat een belangrijke waarde is voor fietsers en hoe je ze kan verbeteren.

 

WAT IS VO2 MAX?

 De term VO2 max verwijst naar het maximale volume zuurstof dat een lichaam kan opnemen. Hoeveel zuurstof een lichaam maximaal per minuut kan verwerken, wordt uitgedrukt in ml/kg/min. "Hoe hoger deze waarde, hoe hoger je uithoudingsvermogen", verduidelijkt Ward Vande Capelle, physical coach bij Energy Lab. "Zuurstof wordt immers gebruikt om de koolhydraten, vetten en proteïnen in ons lichaam om te zetten in bruikbare brandstof voor onze spieren. Als er minder zuurstof voorhanden is dan het lichaam nodig heeft, gaat het op zoek naar andere manieren om die brandstofvoorziening te verzekeren. Bijvoorbeeld via de productie van melkzuur, dat ons lichaam afremt. Hoe meer zuurstof je in je bloedbaan krijgt, hoe minder snel je spieren zullen verzuren."

Wat je met die capaciteit om zuurstof op te nemen doet en hoe efficiënt je met al die zuurstof omspringt, is al bijna even bepalend als de waarde zelf. "Het cijfer van je VO2 max is voor circa 60 à 65 procent erfelijk bepaald. De overige 35 à 40 procent kan je verbeteren door training en het optimaliseren van je lichaamsgewicht. Ook de leeftijd speelt een rol. De VO2 max-waarde stijgt wanneer je jongvolwassen bent en piekt tussen de leeftijd van 24 en 38 jaar, maar zakt nadien gemiddeld 10 procent per jaar."

"Het verbeteren van de VO2 max is nooit een doel op zich, maar eerder een gevolg van de verhoging van het trainingsvolume, de intensiteit, een gewichtsdaling of een combinatie van deze factoren", benadrukt Ward Vande Capelle. "In tijden waarin alle aandacht naar wattages gaat, is de VO2 max dus zeker niet achterhaald als parameter voor bijvoorbeeld talentdetectie. Maar op het trainingsadvies heeft het slechts een beperkte invloed."


Lees het volledige artikel in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.