Op een zomerse bergpas moet je als fietser je aandacht verdelen tussen je voorwiel, het landschap en veel gedoe om je heen. In de Dolomieten wordt gemotoriseerd verkeer gelukkig steeds vaker geweerd om fietsers de vrije baan te geven. Wij konden aan den lijve ervaren dat dit een garantie is op een unieke belevenis.

Wie gedurende de zomer al eens in de bergen fietst, kent ze wel: de motards die onvervaard door de bochten vliegen en rakelings langs zwoegende fietsers scheren. Gevaarlijk en onaangenaam, uiteraard ook verboden en zeker niet hoffelijk. In de Dolomieten hebben ze daar wat op gevonden. Een aantal dagen per jaar worden sommige bergpassen er helemaal verkeersvrij gemaakt. Enkel fietsers mogen dan de berg op. Michiel Costa is een van de pleitbezorgers van dat idee. Hij is eigenaar van hotel La Perla in Corvara. Dat dorp ligt aan de voet van de legendarische Sella Ronda, de 53 kilometer lange fietslus in het hart van de Dolomieten die vier hoge bergpassen verbindt. "Mijn vader bouwde hier ooit een motormuseum. Hij heeft dus mee het motortoerisme gepromoot. Maar vandaag zijn het gevaar en de geluidsoverlast die sommige motards veroorzaken niet meer te verantwoorden. Het strookt niet langer met het duurzame en rustige imago dat we in deze regio willen uitdragen."

Exit motors, dus. In hun plaats komen de fietsers. Op sommige dagen hebben ze de bergen helemaal voor zich alleen. "Geen herrie. Alleen blije, gezonde en sportende mensen. Het zijn er elke keer vele duizenden, dus de middenstand klaagt niet. En bezoekers die niet fietsen, genieten eveneens van de sfeer die dag. Alleen de boeren morren soms omdat ze hun tractor een halve dag in de schuur moeten laten."


DRIE MAANDEN AUTOVRIJ?

Michiel Costa weet waarover hij spreekt. Sinds 1997 is hij voorzitter van de Maratona dles Dolomites. Met jaarlijks negenduizend deelnemers is het een van de meest populaire Gran Fondo's in Itali√ę. Deelnemen kan trouwens enkel via lottrekking, want het aantal aanvragen ligt veel hoger. "Wie door dame Fortuna niet uitverkoren wordt, kan echter deelnemen aan de Sellaronda Bike Day en de Dolomites Bike Day. Ook tijdens deze dagen worden een aantal Dolomietenpassen vrijgehouden voor fietsers. Op de Sellaronda Bike Day komen zo'n twintigduizend deelnemers af. De Dolomites Bike Day klokte vorig jaar af op vijfduizend. Die fietsevents bewijzen dat deze regio een enorm potentieel heeft als fietsbestemming. Wat mij betreft, zouden de hellingen drie maanden autovrij mogen zijn. Er is nog een heel grote groep fietsers die graag naar de bergen reist, maar niet competitief ingesteld is. Ik ben ervan overtuigd dat het aantal gasten dat je zou missen ruimschoots gecompenseerd zou worden. Maar dat idee is waarschijnlijk te radicaal", droomt Michiel Costa luidop.


Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.