55,089 kilometer afleggen in één uur tijd op de fiets. Nee, dat is en dat zal nooit iedereen gegeven zijn. Daar zal dit artikel ook geen verandering in kunnen brengen. Maar wat we je wel kunnen garanderen, is dat je binnen enkele ogenblikken sneller zal kunnen rijden zonder er harder voor te moeten trappen.

VRAAG: Ik las dat Victor Campenaerts naar aanleiding van zijn geslaagde werelduurrecordpoging sterk geïnvesteerd heeft in aerodynamische optimalisatie. Welke lessen kan je daar als leek uit trekken? En welke zaken kunnen recreanten zelf toepassen?

 

ANTWOORD: "Wat je nodig hebt om een recordtijd neer te zetten? Een goede lichaamsbouw, aerodynamisch materiaal en een houding waarin je hard op de pedalen kan duwen, maar toch zo min mogelijk luchtweerstand ondervindt." Trainer Wim Van Hoolst van Energy Lab vertelt het alsof hij net de ingrediënten van een cocktail heeft opgesomd. Maar dan wel van een hele dure cocktail. Zo spendeerde Team Sky volgens zijn jaarrapporten in 2016, het jaar voor het op de proppen kwam met het befaamde Vortex Speed Suit met kleine bolletjes aan de zijkant, maar liefst 350.000 euro aan sportwetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. "Een goed aeropak is dan ook een absolute must voor wie snel wil fietsen. Het verschil met een gewone koerstrui en korte broek is echt groot. Zelfs aeropakken vertonen onderling soms verschillen die kunnen oplopen tot 20 watt extra winst of verlies."


GESTROOMLIJNDE VORMEN

Een ander aspect waar gemakkelijk aerodynamisch voordeel mee te behalen valt, is het gebruik van shoecovers. Door hun vorm en hun gladde oppervlak maken ze van je schoen en kuit één strak afgelijnd geheel, en dat levert uiteraard een voordeel op. "Moest je de renners hun gang laten gaan, ze trokken de overschoenen tot onder hun knie. Dat kreeg ook de UCI in de gaten, dus sinds een paar jaar is de maximaal toegestane lengte van zowel de shoecover als gewone koerskousen beperkt tot halverwege de kuit."

Ook de helm vervult niet langer alleen een beschermfunctie, maar is tevens een steeds belangrijkere rol beginnen spelen in de aerodynamicawedloop. Zo was in De Ronde 102 op Eén te zien dat Tom Steels zijn toenmalige kopman Niki Terpstra diep in de finale van de Ronde van Vlaanderen opdroeg om zijn bril weg te gooien omdat deze laatste de aerodynamische werking van zijn helm in de weg stond. "Een passende helm met de juiste vorm en curve is inderdaad van cruciaal belang. Zelfs het al dan niet rijden met een vizier aan de helm kan 5 à 7 watt verschil maken."

Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.