Hoe kan je (laten) bepalen wat je ideale (competitie)gewicht is? En hoe kan je op de juiste manier afvallen? We vroegen het aan onze voedingsdeskundige bij Energy Lab

Zij die dachten dat ze enkel via een weegschaal en wat hocus pocus met simplistische formules tot hun ideale competitiegewicht zouden komen, worden door Jolien Lewyllie meteen een illusie armer gemaakt. "Enkel met behulp van een Dexa-scan kan je een nauwkeurig beeld krijgen van je optimale gewicht", benadrukt de sportdiëtiste en voedingsdeskundige bij Energy Lab.

 

LICHAAMSSAMENSTELLING BEPALEN

Een Dexa wat? Een Dexa-scan dus, of 'dual energy X-ray absorptiemetrie'. Met behulp van een geavanceerde röntgentechniek, die oorspronkelijk bedacht is om de botdichtheid te meten, krijg je een goed beeld van je lichaamssamenstelling. De hoeveelheid lichaamsvet, magere massa en botmassa: het wordt allemaal tot op de gram nauwkeurig gemeten nadat je blootgesteld wordt aan röntgenstralen met verschillende intensiteiten. Die straling is gelukkig erg beperkt. Een Dexa-scan ondergaan is overigens zeer eenvoudig. Je gaat liggen op een tafel, wordt gescand door een mechanische arm die zich geleidelijk van je hoofd naar je voeten beweegt en krijgt na enkele minuten al meteen het resultaat te zien.

"Met behulp van een huidplooimeting of hydrostatische meting, die in het water gebeurt, kan je wel een accuraat beeld van je vetpercentage krijgen, maar een Dexa-scan onthult je volledige lichaamssamenstelling", geeft Lewyllie mee. "Hoeveel wegen je botten en je vetmassa, wat is de verhouding tussen spieren en vet ...? Die zaken komen allemaal aan het licht. En eigenlijk kan je pas na verschillende scans de evolutie waarnemen en zo beter tot een accuraat streefgewicht komen. Dat streefgewicht is trouwens ook afhankelijk van wat je wil bereiken: wie zo snel mogelijk bergop wil fietsen, zal meer op zijn gewicht moeten letten dan wie geen ambitie heeft in het betere klimwerk."

Maar ook met één scan kan je dus al een heel eind komen in de zoektocht naar het optimale gewicht. Nu de winter stilaan op z'n einde loopt, betekent dat voor veel fietsers het sein om de overtollige eindejaarskilo's overboord te gooien. "Een goede richtlijn is om 's winters maximaal vijf kilogram bij te komen, al is drie kilogram een beter advies", aldus Lewyllie. "Al wat erbij komt, moet er nadien ook weer af. En dat kost extra inspanningen."

Lees het volledige artikel in het maartnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.