Het is nooit te laat om te beginnen trainen, ook niet als je de Ronde van Vlaanderen Cyclo wil rijden. Een maand kan genoeg zijn om je via een spoedcursus klaar te stomen voor Vlaanderens Mooiste. Wij vertellen je hoe!

De hoogste conditiepiek van kasseispecialisten zoals Oliver Naesen, Greg Van Avermaet en Niki Terpstra ligt traditioneel in de eerste helft van april. Samen met hun trainers doen ze er alles aan om in bloedvorm De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix te kunnen betwisten. Ook voor menig wielertoerist is het een droom om in topconditie aan de start van de grote cyclo's te verschijnen. Het grote verschil: recreanten hebben geen trainer en pakken hun voorbereiding weleens verkeerd aan. Deze tips en trainingen van Energy Lab's coaches helpen je om de laatste weken ideaal aan te vatten. Nadien is de tijd rijp om de Vlaamse kuitenbijters met kinderkopjes te tonen wie de echte Leeuw van Vlaanderen is. Of toch een sterk getrainde welp ...

 

KRACHTBLOKKEN VOOR PITTIGE HEUVELS

Het Vlaamse voorjaar staat garant voor wisselvallig weer. Terwijl je je onder een stralend zonnetje vertrekkensklaar maakt, regent het plots pijpenstelen als je in de pedalen wil klikken. Daarom zijn indoortrainingen op de rollen erg nuttig. Je zit droog, de kans op een valpartij is nagenoeg nihil (al zal er ongetwijfeld wel iemand in staat zijn om op een of andere manier tegen het parket te slaan) en je kan perfect krachtblokken inlassen. Deze trainingen zijn ideaal voor het ontwikkelen van de specifieke beenspierkracht die uitstekend van pas komt tijdens We Ride Flanders. De Paterberg of de Oude Kwaremont rijd je immers ook niet omhoog aan honderd omwentelingen per minuut ...

Omdat de gladde kasseien het soms niet toelaten om recht te staan, is het belangrijk dat je deze situatie simuleert tijdens de krachtblokken. Werk ze grotendeels zittend af, op een groot verzet en oefen je trek- en duwtechniek om ook je hamstrings te activeren. Dit zal je helpen om de steilste stroken al fietsend te overwinnen. Deze trainingen kan je overigens net zo goed buiten uitvoeren op een licht hellende weg. Na een drietal weken krachttraining zal er al sprake zijn van een gunstig effect, al hangt dit van persoon tot persoon af. Het is dus nog niet te laat om te gaan 'poweren', zodat je binnenkort op indrukwekkende wijze de Vlaamse Ardennenheuvels kan opknallen. 

Lees het volledige artikel in het maartnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.