Nu de winter stilaan achter de rug is, is het tijd om het vizier op de eerste cyclo's van het nieuwe jaar te richten. Wij geven je vijf tips om optimaal voorbereid aan de start van de Omloop Het Nieuwsblad en consoorten te verschijnen. Inclusief trainingsschema van Energy Lab!

Februari. De dagen worden langer, de winter loopt langzaamaan op zijn einde. En de cyclo┬┤s komen eraan! Op zondag 3 maart staat de Omloop Het Nieuwsblad Cyclo op het programma, voor veel recreanten de eerste grote afspraak van het nieuwe wielerjaar. Met een passage over de befaamde Muur van Geraardsbergen en de Bosberg dient deze openingsklassieker zich al meteen aan als een leuke uitdaging!

Zij die voor de langste lus van 130 kilometer opteren, worden onderweg ook nog getrakteerd op vijf kasseistroken en passages over de Molenberg, de Jagerij en de Haaghoek. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je optimaal voorbereid bent op die gevreesde Vlaamse kuitenbijters. Op die manier beleef je er uiteindelijk ook het meeste plezier aan, toch? Maar hoe pak je dat concreet aan? Hoe zorg je ervoor dat je die glooiende kilometers tussen Gent en Ninove tot een goed einde brengt? Of beter: hoe doe je dat zonder diep in de reserves te moeten tasten en dus te vermijden dat je voor de rest van het jaar een 'degout' aan je fiets overhoudt?

Download HIER het trainingsschema van Energy Lab. Dit is een voorbeeldschema. Voor een trainingskalender die is aangepast aan jouw eigen noden, kan je een inspanningstest inplannen bij Energy Lab of online een schema laten aanmaken via MyEnergyLab.

Lees het volledige artikel in het februarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.