Schiet Mathieu van der Poel na drie gemiste kansen eindelijk nog eens raak in Bogense? En wat mogen we verwachten in de andere categorie├źn? Eli Iserbyt en Sven Nys laten hun licht schijnen op de nakende regenboogstrijd.

Bogense is een klein stadje op Funen, het tweede grootste eiland van Denemarken. De regio is een waar paradijs voor wandelaars en fietsers. Vooral het pittoreske haventje met zijn talrijke winkels en restaurants is een absolute aanrader. Het is in dit decor dat de gladiatoren van het veld begin februari de degens zullen kruisen, met als inzet de felbegeerde wereldtitel.

Opvallend is dat Bogense totaal geen cyclocrosstraditie heeft. In november 2017 werd er voor het eerst een Wereldbekerwedstrijd georganiseerd, een voorwaarde van de UCI bij de toewijzing van de wereldkampioenschappen. Toen kon het 2,9 kilometer lange parcours, uitgetekend in de havenbuurt en op het aanpalende kampeerterrein, de renners (nog) niet echt bekoren. De kritische commentaren vielen niet in dovemansoren, want de organisatoren voerden enkele aanpassingen door. "We hebben de hellende zone iets gemakkelijker gemaakt", reageert Beat Wabel, technisch directeur van de UCI. "Daarnaast hebben we de passage langs de zee een beetje opgeschoven, waardoor de supporters er straks aan weerszijden van het parcours kunnen plaatsnemen.

Eerder dit jaar ging Sven Nys de omloop al eens bekijken. "Dankzij de aanpassingen zullen de renners minder moeten lopen. Al bij al is het een vrij snel parcours met weinig hoogtemeters. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om het verschil te maken. Een factor waarmee de renners zeker rekening moeten houden, is het weer. In februari kan het er bitter koud zijn. Bovendien staat er aan de kust meestal een stevige wind waardoor de gevoelstemperatuur nog een stuk lager kan liggen. Ik herinner me nog mijn WK bij de beloften in het nabijgelegen Middelfart. Tijdens de laatste ronde kreeg ik echt last van de koude: mijn hoofd begon te bonken en ik kreeg een verdwaasd gevoel. De wedstrijd had niet veel langer moeten duren."

Lees het volledige artikel in het januarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.