Onlangs verstuikte Mathieu van der Poel zijn enkel. Het zag er ernstig uit, maar de dag nadien reed hij doodleuk naar de overwinning in Gieten. Hoe kan je het best omgaan met een verzwikte enkel en wanneer mag je in principe opnieuw fietsen?

Wanneer je je enkel verstuikt, loop je een inversietrauma op. Een verstuikte enkel kan gebroken zijn als je er niet meer op kan steunen, als er onmiddellijk een felle zwelling optreedt en als bepaalde delen van het enkelgewricht erg gevoelig blijken bij klinisch onderzoek. De arts zal de Ottawa ankle rules hanteren: vijf punten die hij betast om na te gaan of er breuken zijn. Indien nodig kan je arts beslissen om een röntgenfoto te laten nemen, maar in de meeste gevallen zijn de ligamenten zwakker dan het bot, waardoor een breuk niet zo snel voorkomt. Bij een afrukkingsfractuur is het ligament wél sterker dan het bot en rukt het toch een stuk bot af. Op basis van de pijnervaring kan je de exacte diagnose echter moeilijk voorspellen. Een enkel kan in eerste instantie fel gezwollen zijn, zoals het geval was bij Mathieu van der Poel, maar ziet er 24 uur later vaak al een pak beter uit.

 

RICE-PRINCIPE

Heb je geen idee wat je eerst moet doen bij zo'n blessure? Hanteer dan het RICE-principe! Neen, kilo's rijst eten zal niet helpen, want elke letter staat voor een actie. R = rest, I = ice, C = compression, E= elevation. Kortom: staak je activiteit, leg een ijspack op de gekwetste zone om ze diep te koelen (een kwartier tot een uur), breng eventueel een windel aan en leg je voet/enkel omhoog. Dit zorgt voor een afname van de zwelling. Hoe minder zwelling, hoe beter. Ga zelf echter niet aan de slag met taping, want dat is in deze fase nog niet van toepassing.

Lees het volledige artikel in het decembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.