Niet alleen geschikte kleding, maar ook een slimme voedingsstrategie kan je helpen om op temperatuur te blijven tijdens koude winterritten. Welke warme hapjes en drankjes komen van pas voor, tijdens en na het fietsen? We vroegen het na bij de experts van Energy Lab.

Buiten enkele temperatuurongevoelige fietsers of eeuwige bibshort-rijders, grijpt iedereen van ons in de winter naar een aangepaste kledingset. Als je met verschillende laagjes werkt, creëer je tussenin steeds een isolatielaagje om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Daarnaast kan je ook even opwarmen met een korte rollensessie of wat stretching. Vervolgens rest er nog maar één ding: de geschikte voeding om een hartverwarmende rit tot een goed einde te brengen.

Om meteen een mythe te ontkrachten: lage temperaturen zorgen er niet rechtstreeks voor dat je meer energie nodig hebt. De ene fietser ondervindt vaak al last van de koude bij 5 °C, terwijl de andere zonder enig ongemak vriestemperaturen tegemoetrijdt. Pas wanneer je lichaamstemperatuur daalt ten gevolge van de koude en je begint te bewegen of te rillen om het warm te krijgen, zal je energieverbruik de hoogte ingaan. Bij sommigen begint dat proces vroeger, en vooral die personen moeten ervoor zorgen dat ze over de nodige energie beschikken om hun lichaam warm te houden. Een fietsrit in de koude vergt overigens ook extra energie om de koele lucht die je inademt te kunnen opwarmen en bevochtigen. Hoe je die energie op het juiste moment in je voorraadtank krijgt, ontdek je hier.

 

WARME HAP VOOR DE RIT

Wie dacht dat voeding enkel in energie voorziet, slaat de bal mis. Als je eet, krijg je het ook effectief warmer. Je lichaam zal na 30 tot 60 minuten maar liefst 10 % meer warmte produceren. Dit fenomeen heet thermogenese (het ontstaan van warmte). Om dit effect te bekomen, moet je het niet per se waarneembaar warm krijgen. Tijdens het eten van hete soep kan je de opwarming van je lichaam bijvoorbeeld aan den lijve ervaren, maar ook zonder dit gevoel warmt je lichaam op. Een warme hap zorgt er wel voor dat het effect nog vergroot, en dus is het extra nuttig bij lage temperaturen. Bovendien worden voedingsstoffen uit gekookt voedsel makkelijker opgenomen door het lichaam. Zeker uit warme, gekookte granen haal je meer koolhydraten dan uit koude. Reden te meer om de juiste warme hap te eten voor je gaat sporten in koude weersomstandigheden.

Lees het volledige artikel in het decembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.