Op 6 oktober is het voor een keer niet erg om van de kasseien te worden gereden en in de berm te belanden, het is zelfs aangeraden! De Ronde van Vlaanderen Off-Road laat je genieten van de meest heroïsche plekken van de Ronde, maar dan met de mountainbike of de gravelfiets.

Verwacht je aan het echte Ronde van Vlaanderen-gevoel, maar dan een tikkeltje anders. De sfeer en de omgeving blijven dezelfde, maar nu ligt het zwaartepunt naast de kasseien. In samenwerking met Agentschap voor Natuur & Bos tovert de organisatie de mooiste niet-geasfalteerde stroken in het hart van Vlaanderens Mooiste tevoorschijn. Fietsen is enorm populair en bovendien nog gezonder in de natuur, op voorwaarde dat we ze respecteren en onderhouden. Daarom schenkt de organisatie 1 euro per deelname aan het Agentschap voor Natuur & Bos, bestemd voor bijkomende investeringen in Vlaams Ardens groen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het compleet nieuwe parcours, maar we kunnen je alvast heel wat verklappen.


HERONTDEK VLAAMSE KOERSMONUMENTEN

Het recreatieoord Kluisbos in Kluisbergen doet dienst als startlocatie. Daar heb je de keuze uit ritten van 30, 50 of 80 km. Alle tochten staan in het teken van de Ronde van Vlaanderen en combineren de meest iconische (kassei)hellingen met offroadstroken die je waarschijnlijk nog nooit opreed. Herontdek echte monumenten zoals de Koppenberg, Hotond en Oude Kwaremont door ze eens langs een andere weg te beklimmen. Dwars door weides of slalommend tussen bomen: het kan allemaal tijdens de Ronde van Vlaanderen Off-Road. Maak daarnaast ook kennis met prachtige stukken natuur in de RVV-omgeving, tot nu toe vaak gekend als de stroken die duizenden toeschouwers jaarlijks passeren tijdens de echte Ronde. Naast het Kluisbos, waar de start wordt gegeven, maken ook het Muziekbos en het Koppenbergbos hun opwachting. Baan je een weg tussen de bomen en leef jezelf uit op de flanken van de Vlaamse Ardennen-hellingen. Vrees niet om ergens ten velde eenzaam achter te blijven met materiaalpech, want aan elke bevoorradingszone kan je indien nodig rekenen op technische bijstand. Daarnaast zullen er ook mobiele mecaniciens aanwezig zijn op minder toegankelijke plekken.

Lees het volledige artikel in het septembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.