Tussen het einde van het vorige veldritseizoen op 25 februari in Oostmalle en de start van de nieuwe crosswinter op 16 september in Geraardsbergen gaapt een kloof van bijna zeven maanden. Een groot gat dat iedereen op zijn of haar manier invult.

De Nederlandse wegtitel voor Mathieu van der Poel, de derde plaats voor Wout van Aert in de Strade Bianche, Quinten Hermans die op een haar na de sterk bezette Ronde van Walloniƫ wint, Tim Merlier die twee ritten in de Ronde van Denemarken op zijn naam schrijft en Van der Poel en Van Aert die respectievelijk zilver en brons winnen op het Europees kampioenschap. Dat veldrijders hun mannetje staan in het wegpeloton is al lang geen geheim meer, maar zo sterk als de voorbije lente en zomer kwamen de heren van het veld nog nooit voor de dag.


KLEINE RUSTPERIODES

Een tendens die Paul Van Den Bosch niet verbaast. "Crossers zijn gewoon voorbereid op alles", klinkt het. "Naast intensieve en explosieve trainingen wordt ook de basis erg goed onderhouden. Dat zie je niet alleen bij Wout en Mathieu - de absolute toppers - maar ook bij renners als Quinten Hermans en Tim Merlier, om er maar enkele te noemen. In de Ronde van Walloniƫ, met een heel aantal WorldTour-ploegen aan de start, winnen de veldrijders bijna alle truien, en in de Ronde van Denemarken worden de meeste wedstrijden gewonnen door crossers. Dat is zeker geen toeval. Ze trainen bijna continu, gecombineerd met kleine rustperiodes. En tijdens de zomer blijven heel wat veldrijders zelfs korte loopjes doen, om ook voeling te houden met die specifieke cyclocrossaccenten."

In vergelijking met wegrenners kennen de veldrijders een atypische voorbereiding op het wegseizoen. Van Den Bosch: "Wegrenners stoppen in oktober en rusten tot ongeveer half november. Vervolgens wordt de conditie rustig opgebouwd, en in januari wordt de intensiteit opgedreven met de eerste competitiekilometers in de Tour Down Under of de Ronde van Argentiniƫ. Anderen komen zelfs eind januari pas in actie, in Mallorca. Op die manier werken ze geleidelijk aan toe naar hun topconditie. Bij veldrijders ziet de planning er helemaal anders uit. Een zware crosswinter wordt gecombineerd met duurtrainingen. Na het crossseizoen volgen enkele weken rust, om vervolgens naadloos over te gaan in het wegseizoen. En in mei zitten ze al volop mee te koersen."

Lees het volledige artikel in het septembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.