De temperaturen pieken richting dertig graden en tweevoudig Europees kampioen tijdrijden Victor Campenaerts is van plan om drie uurtjes te trainen in de mooie streek rond Leuven, waar hij tegenwoordig woont. Ideaal voor mij om mijn wagonnetje aan te haken.

Victor, je heb enkele mooie maanden achter de rug. De Ronde van Italië begon heel goed met een knalprestatie in de proloog.
"De proloog van de Giro was het grote doel van het voorjaar. Ik had heel mijn voorbereiding sinds nieuwjaar afgestemd op die ene grote dag, want ik moest en zou daar een toptijdrit rijden. Alles verliep perfect, maar toen ik over de meet kwam en hoorde dat ik vier honderdsten tekortkwam tegenover Rohan Dennis, was het balen. Gelukkig dat Tom Dumoulin uiteindelijk nog twee seconden sneller reed, want anders had ik een week niet kunnen slapen. Ik was er zo dichtbij ..."

Hoe heb je die wedstrijd aangepakt? Was je vooraf gaan verkennen?
"Ik beschikte over een video van het parcours en kon daar al een en ander van leren, maar de echte voorbereiding en parcoursverkenning moet je nog altijd ter plaatse doen. Zo besliste ik om in een van de afdalingen op mijn bovenbuis te gaan zitten en me een tijdje te laten bollen. Tim Wellens, die ook een toptijd reed (vijftiende op 32 seconden van Dumoulin, red.), had die hele afdaling volle bak doorgereden en 400 watt getrapt, maar achteraf bleek dat ik daar sneller had gereden dan hem en bovendien enorm veel krachten had gespaard. Dat zijn van die details die het verschil maken."

Aerodynamica is een van je absolute stokpaardjes.

"Zeker weten. Ik heb dit jaar enorm veel tijd en energie geïnvesteerd in die paar procentjes waarvan ik overtuigd ben dat ze ertoe doen. Tot een paar jaar geleden was alles gericht op training en conditie, maar dankzij de komst van onder andere de windtunnel in Flanders' Bike Valley hebben we gemerkt dat er toch nog secondewinst te boeken is via schijnbaar onbelangrijke details. Zaken zoals een helm en een aeropak zijn belangrijker dan je denkt. Ik zou bijvoorbeeld liever met een standaardfiets, een tijdrithelm en een aeropak rijden dan met een tijdritfiets, een worstenhelm en een wollen truitje. Die fiets heeft veel minder impact op de aerodynamica dan je eigen lichaam."

Ik hoor je regelmatig benadrukken dat ook jouw fietspositie doorslaggevend is voor je prestaties.

"Toen ik enkele jaren geleden beslist heb om meer en meer focus op het tijdrijden te leggen, was dat een van de eerste dingen waaraan ik gewerkt heb. Ik heb zonet nog een half uurtje stabilisatieoefeningen gedaan, wat me moet toelaten om mijn rug en buikspieren te verstevigen en die speciale tijdritpositie lang vast te houden. Als je mijn wattages vergelijkt met wat andere renners trappen, dan kom ik op dat vlak nog iets tekort, maar dat compenseer ik dan door mijn positie, mijn focus, mijn toewijding en het vele afzien. Die fietspositie wordt voornamelijk op de piste getest omdat je daar ook in beweging bent en dus nog beter kan nagaan welke aerodynamische voordelen dat met zich meebrengt."

Lees het volledige interview in het septembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.