Met een koninklijke zege op de Champs-Élysées brak Dylan Groenewegen vorig jaar de ban. De sprinter van LottoNL-Jumbo beseft dat hij geschiedenis kan schrijven door op de eerste dag van de Tour de France de gele trui te pakken.

Vijfde, zesde, zesde, derde, tweede. Dat waren de uitslagen van Dylan Groenewegen in de sprints van de Tour van 2017 vooraleer hij de slotrit in Parijs op zijn naam schreef. Eindelijk had hij zijn grote overwinning beet. Hij moest er lang op wachten, maar bleef in zichzelf geloven. Na een langgerekte inspanning van 250 à 300 meter kraaide hij victorie. Dat vertrouwen is intussen alleen maar gegroeid. Vorig jaar pakte hij de slotetappe, nu wil hij zijn slag slaan in de openingsrit.

In de Tour van vorig jaar reed je vaak de snelste sprint, maar kwam je doorgaans net dat tikkeltje te laat naar voor. Het jaar voordien was het omgekeerd en zat je al vroeg in de wind. Kortom: jouw derde Tour wordt die van de perfecte timing?
"(lacht) Dat zou wel fijn zijn, en de analyse klopt inderdaad: in mijn eerste Tour zat ik te vroeg op kop, vorig jaar te laat. Het vraagt tijd en ervaring om die sprinttrein op poten te zetten. Het is iets waar we blijvend aan werken. Hopelijk zitten we er dit jaar 'knal op'."

De snelste sprinter wint niet altijd ?
"Nee, je kan een zeer snelle sprint rijden, maar dat maakt niet uit als je timing niet goed zit. Snel rijden en niet winnen, daar heb je niet veel aan. Als ik niet win, ben ik meestal een tijdje niet aanspreekbaar, maar na een half uur of een uur draai ik weer bij. Dan gaan we in alle rust na welke fouten er gemaakt zijn en hoe we de volgende sprint kunnen aanpakken."

Bestaat er een soort handleiding voor de perfecte sprint?
"Dat is heel moeilijk, want elke sprint is anders. Het hangt af van de wind, de finish, enzovoort. Soms heb je een aankomst waarbij er in de laatste 250 meter nog een bocht ligt, een andere keer gaat het vier kilometer rechtdoor. De mooiste sprint of de 'perfecte sprint' is die waarbij je op 150 meter van de finish wordt afgezet, maar dat gebeurt misschien één keer per jaar."

Lees het volledige interview in het julinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.