Het is stralend weer wanneer we op zoek zijn naar het ouderlijk huis van Dylan Teuns. Wat meteen opvalt, is dat zijn trainingsfiets is uitgerust met schijfremmen - iets wat je in het profpeloton voorlopig nog maar weinig ziet.

Dylan, vanwaar de keuze voor schijfremmen op training?
"Ik rijd graag met schijfremmen. De fiets is heel stabiel en remt veel krachtiger, maar toch zie je ze momenteel nauwelijks opduiken in het peloton. De voornaamste reden hiervoor zijn de steekassen. Het duurt voorlopig nog te lang om ze los te draaien met een sleutel en een wiel te vervangen. Zeker in klassiekers kan je op die manier voeling verliezen met het peloton. Ik vind ook dat die dingen nog niet honderd procent op punt staan. Zelfs als je dezelfde fiets twee dagen na elkaar gebruikt zonder hem te poetsen of wielen te vervangen, kan het zijn dat hij de ene dag perfect afgesteld is en de volgende dag toch lichtjes de rem raakt. Je zou die laatste dan elke keer moeten bijstellen, wat natuurlijk niet ideaal is."

Zou je overwegen om wedstrijden te rijden met schrijfremmen als er een beter systeem zou worden ontwikkeld, zodat je net als met een snelsluiter vlot van wiel kan wisselen?

"Jazeker, ik zou dat heel graag doen. Schrijfremmen geven een heel stabiel gevoel bij het remmen, en je raakt bovendien veel sneller gestopt. Ik denk dat het slechts een kwestie van enkele jaren is vooraleer alle renners met schijfremmen rijden."


Lees het volledige interview in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.