"Het businessmodel van het wielrennen zit fout in elkaar", beseft Jasper Stuyven, die begaan is met de toekomst van zijn vak. "Alleen is het heel moeilijk om daar verandering in te brengen."

Jasper Stuyven is niet alleen een getalenteerd wielrenner, maar ook een rasechte ondernemer. Wij trokken naar Chocolade Atelier Stuyven in Betekom, voor een fel gesmaakte rondleiding en een boeiend gesprek over het businessmodel van het wielrennen.


In vergelijking met vroeger zie je veel meer marketingverantwoordelijken in de koers. Draait het tegenwoordig enkel om vips en wielrennen?
"Bedrijven zijn onze sponsors, maar dat 'vipgebeuren' op zich volstaat niet. Alleen zijn er heel wat ploegen die nog altijd niet meer doen dan die vips naar de koers brengen en hen lekker laten eten en drinken. Je moet het echter breder zien: sponsors overtuig je niet door ze naar de koers te laten afzakken en massaal in een feesttent te duwen. Je moet jezelf veel meer als merk profileren, zonder dat je daar te ver in gaat."

Je bedoelt dat je sponsors echt aan een team moet binden?
"Ja, maar dat is moeilijk te realiseren in het wielrennen omdat je al heel snel op een grens stuit. Het is nog steeds een fysieke sport, dus we hebben onze rust heel erg nodig. 'Binnenkort delen we op stage een kamer met een vip in plaats van met een ploegmaat', grappen we weleens onder renners. Maar dat kan natuurlijk niet, zo ver mag je het niet laten komen. Alleen is de vraag: wat heeft het wielrennen te bieden? Het hele businessmodel zit niet goed in elkaar. Ik heb de perfecte oplossing niet in pacht, want het is gewoon heel moeilijk om sponsors iets te bieden: je hebt amper return, en meer dan een meet and greet kan je vaak niet presenteren. Dan vraag ik me altijd af: vinden mensen dat ├ęcht leuk, twee minuten een babbeltje slaan en even met ons op de foto gaan? Maar goed, ik zie niet meteen een andere oplossing: je kan geen uren met ons spenderen, want we moeten nog altijd trainen en rusten (lacht)."

Lees het volledige artikel in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.