Het is evident dat je de Passo dello Stelvio op een andere manier bedwingt dan pakweg de Paterberg of La Redoute. De voorbereiding en indeling verschillen naargelang het type van de helling. Wij delen ze op in vier categorie├źn en helpen je de juiste keuzes te maken. Laat die steile stroken maar komen!

De eerste soort hellingen zijn de Vlaamse. Dat zijn korte heuvels met percentages die hoog kunnen oplopen. De bekendste exemplaren uit de grote voorjaarskoersen hebben vaak percentages tot 15% en meer. Denk maar aan notoire verschrikkingen zoals de Kemmelberg en de Paterberg. Een extra moeilijkheid is hier uiteraard de ondergrond. Een mooi glad asfaltlaagje is niet van toepassing want de weg is bekleed met bonkige kasseien. Bij zo'n korte inspanning is explosiviteit heel belangrijk. De minuutwaarden die je kunt halen spelen een grote rol omdat je slechts een paar honderd meter klimt. Je hartslag onder controle houden, is bij dit klauterwerk niet echt van toepassing. Vanaf de voet kun je maximaal gaan, maar zorg dat je nog een klein tikkeltje harder kunt gaan als er een steil slotstuk volgt. Kies ook het juiste verzet om de pittige helling op te knallen. Schakel niet direct naar je kleinste krans zodat je die nog achter de hand hebt voor later. Het is aangeraden om je kracht aan te spreken en wat langer een groter verzet te duwen. Zo maak je meer meters en dokker je niet van steen naar steen.

Het weer bepaalt ook deels hoe je de helling aanpakt. Als het regent, liggen de kinderkopjes er gevaarlijk glad bij. Hierdoor kun je op de steilste stroken niet op je pedalen lopen want dan is de kans groot dat je achterwiel doorslipt. Blijf in dit geval zo lang mogelijk in het zadel zitten om de nodige grip te behouden op beide banden. Als je echt veel doorslipt, laat dan wat lucht uit je banden om meer controle te houden op het wegdek. Bij droog weer heb je de indeling meer in eigen handen. Leg je handen plat op het stuur en blijf een tijdje in het zadel. Dat is op kasseien de meest comfortabele houding. Op steilere passages kun je gaan rechtstaan om wat extra kracht bij te zetten. Goed getrainde recreanten zijn in staat om zo'n hellingen van enkele honderden meters volledig al staand overwinnen.

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.