Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer: hoelang rusten na een zware rit en de beste manier om je zitvlak gezond te houden. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Gooi ze hier op tafel!

Als ik een zware toertocht (Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik ...) of een Gran Fondo heb gereden, hoelang moet ik dan rusten om opnieuw over mijn volle krachten te beschikken? En hoe gebeurt dat 'rusten' het best?

Wim Van Hoolst, coach bij Energy Lab: "Er bestaan geen vaste regels voor de aangewezen rustperiode na een bepaalde inspanning. Je kan bijvoorbeeld niet zeggen: 'Ik heb de volledige Ronde van Vlaanderen Cyclo gereden, dus ik moet nu 72 uur recupereren'. Dat hangt af van je belastbaarheid, en dat is nu eenmaal een individueel gegeven. Maar: hoe meer trainingskilometers je in functie van een toertocht hebt afgewerkt, hoe makkelijker je die inspanning verteert en hoe korter de benodigde rustperiode zal zijn.

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Zelf een fietsvraag? Stel ze hier!